братушка
Много приказки за това колко е сериозна работа да се направи ГП...
Моята ГП (от Rashko) се скапаааа: продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването". Съответно въртешния "пръстен-водач" почна да бие отвътре уплътнителната част със семеринга. Аз докато се усетя успях да стрелям 4-6 пъти - достатъчно за да я скапя безвъзвратно.
Отдавна носех една идея в главата и сега настана момента да я пробвам. Преди време четох при братушките за опитите тапата на ГП не да се заварява, а да се лепи с течен метал Бизон.
Някакви стари амартисьори имах - събирах ги при всеки удобен случай от познати и местни автосервизи. Всички те бяха срязани отдавна за да видя какво има вътре и сега дойде "звездния им час"
Избрания от мен амартисьор си имаше налягане, но беше със изкривен водач. Имаше стена 1,5мм и някакъв много хитър "семеринг", не гумен, а със 2 тефлонови и 1 месингов подвижни пръстени. Избрах го именно заради тефлона.
Водача (прът Ф взех от друг мартисьор - прав.
Водачи имаше 2 чешита: със резби М6 и М7 на свободния край.
Взех такъв с М7.
Сега шайба-водач от вътрешната част на ГП. За нея използвах "буталцето" на амартисьора. То се състои от 3 части: стоманена шайба, силуминово "буталце" със 4 дупки и тефлонов пръстен. Краят на пръта се изпилва със ъглошлайф и те се изнизват. Силуминовото буталце има отвор Ф6 в центъра: в него не нарязва резба М7, а в "периферията" се правят няколко дупки Ф1,5.
Поръчах при стругаря 2 елементарни детайла и започнах сглобяването.
Оразмерих дължините на тръбата и водача, срязах всичко внимателно с ъглошлайф. Навих "буталцето" на водача (М7) сглобих, капнах вътре малко масълце, обезмаслих края на тръбата и тапата и залепих тапата с Бизон. Напомпах на 120бар, измерих с домашен кантар (плосък, за пода) - 65-70кг. Монтирах го във CFX и дори малко пострелях: 205-210 с ПроХънтър.
За всичко: 1 ден за стругаря, 2 вечери пилене вкъщи, 1 денонощие чакане полимеризация на течния метал, 1 час помпане. 2 чарка при стругаря за 5лв, останалото на кояно (е помпата Високо Налягане си имам отпреди).
Сега ще чакам как ще държи на експлоатация.
PS: специално проектирах ГП с цилиндъра отзад, не в буталото. Братушките май писаха, че и иначе държи, но аз не посмях.
братушка написа:Щом сме заговорили за ГП-та, ето ви още една идея: тапата на ГП да се слага на 3 болта на 120 градуса, като тапите на РСР резервуарите.
Така ГП-то се получава 100% разглобяемо. Ако има проблеми със тръбата или семеринга в нея, то тапата, водача и подложка за него могат да се използват пак. Само да се резне нов амартисьор и да му се направят 3 дупки на 120 градуса.
Бях споделил идеята с братушките и се оказа, че такова е правено и работи безгрижно дори със цилиндъра в буталото. Само вместо болтове се слагат шпилки със ситна резба (например М6х0,75) за по-сигурно.
http://talks.guns.ru/forummessage/24/319504.html
Ето и едно чертежче от мен за такъв вариант.
Размерите са като за Х80 със задно разположение на цилиндъра. При него буталото е доста тежко и мисля, че и така ще е добре.
PS: да уточня, че клапанът и в моето ГП с течен метал и тук е болтче с конусна глава М3 + О-пръстенче от запалка. Пълненето става през капилярна тръбичка (
как става може да се види тук ).
братушка написа:Щом сме заговорили за ГП-та, ето ви още една идея: тапата на ГП да се слага на 3 болта на 120 градуса, като тапите на РСР резервуарите.
Така ГП-то се получава 100% разглобяемо. Ако има проблеми със тръбата или семеринга в нея, то тапата, водача и подложка за него могат да се използват пак. Само да се резне нов амартисьор и да му се направят 3 дупки на 120 градуса.
Бях споделил идеята с братушките и се оказа, че такова е правено и работи безгрижно дори със цилиндъра в буталото. Само вместо болтове се слагат шпилки със ситна резба (например М6х0,75) за по-сигурно.
http://talks.guns.ru/forummessage/24/319504.html
Ето и едно чертежче от мен за такъв вариант.
Размерите са като за Х80 със задно разположение на цилиндъра. При него буталото е доста тежко и мисля, че и така ще е добре.
PS: да уточня, че клапанът и в моето ГП с течен метал и тук е болтче с конусна глава М3 + О-пръстенче от запалка. Пълненето става през капилярна тръбичка (
как става може да се види тук ).
ivodoc написа:peasant Станало е така поради факта, че тапата отзад е опитала да излезе (разбира се това щеше да ме самоубие добре че не е станало) и понеже щифта е подал (но болта отдолу не е) тапата е успяла да излезе наполовина. Това напрежение е скъсало полуложата отпред и е изкриволо болтовете.
За тия неща многократно е писано.
Но е писано и :
С уважение и респект към братушка , за знанията му и техническата мисъл , в областа на пневматиката и не само , искам да отбележа , че за гръмнали пружини не само съм чувал.Няма от какво да се боиш. Тръбата на амартисьор (външно Ф19, вътрешно Ф16, стена 1,5мм) има РАБОТНО налягане около 200бар.братушка
Освен това след монтажа ГП става "облечена" с куп железор, дори да гръмне никой няма да пострада. Но няма да гръмне никога при нейните параметри, най-много да изсъска и да изпусне налягането.
Досега не съм срещал гръмнало ГП, изпуснало - да, но не и гръмнало.
Виждал съм , а последната от гръмналите е вероятно тая , която гръмна в собствените ми ръце.
В присъствието на @хобос и @ЕРО от нащата група.
След поредната глупост , да се работи бърху заредена пуша, следствие , свален приклад , се изсипва спусъка на Хатсан 125.
И тогава идва при мене.
Не опитвайте това .
Голям късмет, че тапата и щифта издържаха.
Ех....не точно, но поне не позволиха на пружината да излети.
8 мм щифт е сгънат като клечка от електрод 3.5мм.
Тапата ....сцепена на кръст.
Има и други случаи и то винаги , защото се правят неща, които не бива.
Това е и причината , поради която аз на всеки ГП не правя.
АЗ бих добавил едно основно правило:За проектирането на ГП е достатъчно да се спазват 2 правила:
- водача в работен режим не трябва да докача със шайбата-водач нито предната, нито задната тапа на ГП;
- да не се прекалява с усилието, 50-60кг в повечето случаи са напълно достатъчни. По-голямо усилие не означава повече скорост, дори обратното, но със сигурност носи проблеми.
Ако не знаеш какво правиш, не го прави.
Малко предистория:
Може ли някой да прецени кога ще се случи?продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването". Съответно въртешния "пръстен-водач" почна да бие отвътре уплътнителната част със семеринга. Аз докато се усетя успях да стрелям 4-6 пъти - достатъчно за да я скапя безвъзвратно.
Ами ако решиш да видиш какво толкова има в тая пушка ,след като са ти монтирали ГП?
И като решиш да я сглобяваш, се окаже , че ти е невъзможно , точно тая "гъбочка " да не можеш да сложиш на мястото и, ....а и тя къде ли беше? Ама давай , то сигурно и без нея може.
Не е смешно. Опасно е.
Практика е.
Нататък:
Сега шайба-водач от вътрешната част на ГП. За нея използвах "буталцето" на амартисьора. То се състои от 3 части: стоманена шайба, силуминово "буталце" със 4 дупки и тефлонов пръстен. Краят на пръта се изпилва със ъглошлайф и те се изнизват. Силуминовото буталце има отвор Ф6 в центъра: в него не нарязва резба М7, а в "периферията" се правят няколко дупки Ф1,5.
Голяма грешка.
Мнооооооого голяма.
Силуминовото "буталце" е с диаметър , по-малък от вътрешния на амортисьора и може да доведе до заклинване , което от своя страна, надиране на вътрешната повърхност.
Ролята на водач ,в оригиналния вариант на амортисьора се поема от стоманената шайба, която ако си забелязал е с много висока твърдост и с размер осигуряваш мазно триене меду периферията и и стената на амортисьора. Именно поради тая причина , тук се поставя новоизработен детайл от фосфорен бронз.
Като се вземе предвид , особенната крехкост на силумина или ЦАМ, или както и да го наречем , завършвам тирадата с един въпрос.
Аз се страхувам.
А вие?
Представете си следната ситуация:
Какво се случва в ГП ?продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването".
Увеличава се хода на буталото, следствие на което силуминувото буталце , започва да се блъска в задната "тапа", в следствие на което трите витки резба , не издържат и освобождават стержена.
Понеже мястото, в което се извършва уплътняването между стержена и амортисьора е достатъчно като дължина - повече ит 15 мм ,е стрержена няма възможност да излезе и ГП работи нормално.
Вече никой не задържа стержена в цилиндъра . Само тапата в задния край на пушката.
Какво ще се случи обаче, ако в такова състояние на ГП, човек не преценяващ правилно ситуацията, има благоразумието , да застане отзад на пушката и да демонтира тапата и то без стенд?
Отговора е : внимание!!!!! харпун !!!!!
С този пост , не искам да обидя персонално никого.
Ако някой се почувства обиден , нека приеме моите извинения и ако се наложи и публично ще го направя тук.
Дано бъда правилно разбран и не ви прозвучи като страх от конкуренция.
mitaka101 написа:И как ще се получи заклинване, като ГП е центрирана в буталото и в цилиндъра?!? Откъде ще ти дойде осовото отклонение?Мнооооооого голяма.
Силуминовото "буталце" е с диаметър , по-малък от вътрешния на амортисьора и може да доведе до заклинване , което от своя страна, надиране на вътрешната повърхност.
Ролята на водач ,в оригиналния вариант на амортисьора се поема от стоманената шайба, която ако си забелязал е с много висока твърдост и с размер осигуряваш мазно триене меду периферията и и стената на амортисьора. Именно поради тая причина , тук се поставя новоизработен детайл от фосфорен бронз.
И щом са изработили направляващ пръстен от СТОМАНА защо не го разпробиваш него, а разпробиваш бронзов?
Сигурно е "с много висока твърдост" и осигуряващ по-малко триене?!?
Може всеки да прецени кога ще се случи. Елементарно е.Малко предистория:
Цитат:
продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването". Съответно въртешния "пръстен-водач" почна да бие отвътре уплътнителната част със семеринга. Аз докато се усетя успях да стрелям 4-6 пъти - достатъчно за да я скапя безвъзвратно.
Може ли някой да прецени кога ще се случи?
Ами ако решиш да видиш какво толкова има в тая пушка ,след като са ти монтирали ГП?
И като решиш да я сглобяваш, се окаже , че ти е невъзможно , точно тая "гъбочка " да не можеш да сложиш на мястото и, ....а и тя къде ли беше? Ама давай , то сигурно и без нея може.
Не е смешно. Опасно е.
Практика е.
И най-сигурния вариант против тази ситуация е ГП да има ход в запас.
Тоест натиска и да не е 1-2 мм, а значително повече.
Което в този вариант, който Братушка показва е МНОГО ПО-ЛЕСНО ОСЪЩЕСТВИМО.
Поради схемата на клапана се печели място, а за по-големия ход това е важно - останалото са сметки.
Някои ги могат - други не и гроздето им е кисело ...
Опасна е всяка пружина - независимо дали е газова или телена.
Смешно е да се говори за "харпун" при демонтаж/монтаж.
Защото дори да изпуснеш пушката, със сигурност не си я подпрял с тапата на корема си. Поне аз не го правя
Явно други говорят от опит ...
Ясно е (поне за мен), че който не разбира - няма да се захване с изработване на ГП. Който има елементарно техническо образование и малко шлосерски умения няма грижи. Факт е, че се появиха още нови "майстори" на ГП - това е в резултат на "трудността" на изработването им.
Мога само да БЛАГОДАРЯ на Братушка за споделения опит!
И не прави чест дребнавото заяждане с него.
Според мен.
ivodoc написа:Явно си много далеч......И как ще се получи заклинване, като ГП е центрирана в буталото и в цилиндъра?!? Откъде ще ти дойде осовото отклонение?
И щом са изработили направляващ пръстен от СТОМАНА защо не го разпробиваш него, а разпробиваш бронзов?
Сигурно е "с много висока твърдост" и осигуряващ по-малко триене?!?
И не си го прочел това , между изписаните неща.С този пост , не искам да обидя персонално никого.
Ако някой се почувства обиден , нека приеме моите извинения и ако се наложи и публично ще го направя тук.
Дано бъда правилно разбран и не ви прозвучи като страх от конкуренция
Ама здраве да е , то който ще го разбере , ще го разбере.
НЕ НАПАДАМ БРАТУШКА!!!
братушка написа:За силуминовото буталце: то има съвсем правилно Ф. Външният му профил не е кръг (окръжност), а има хитър профил с 4 "уши", с които добре се води по тръбата. Оригиналното бутало се води по тръбата нито с него, нито със стоманената шайба, а със тефлонов пръстен. Дължината на резбата в буталцето се получава около 5мм, повече от 3 витки За материала (силумина) донякъде съм съгласен, но става на проблем само при аварийни ситуации, а тогава ПОВИШЕНО ВНИМАНИЕ при всички положения. Освен това не е проблем и таква шайба-водач да се поръча при стругар, не е кой знае каква сложност.
Затова коментираме нещата тук - за да избистрим най-доброто.
Накрая ще кажа: МЕРКИТЕ ЗА БЕЗОПАСНОСТ НИКОЙ ОЩЕ НЕ Е ОТМЕНЯЛ. Всеки да мисли какво прави. Но не и толкова страшно, както мислят някои.
братушка написа:Ето едно чертежче за ГП "на 3 болта":
http://airgun.atspace.com/files/AMG-GP-3Bolts.pdf
Миналата събота направихме 2 ГП-та за Х75 и Х80 с един колега. Последвалите в неделя тестове показаха, че всичко работи добре.
Сметнах , че ще е добре да го имаме тук.
Ето и пълно ръководство от А до Я за изработка на ГП от братушка: http://forum.airguns.bg/http://forum.ai ... 5#msg39435