Газови пружини за пневматични пружинни пушки.

ivodoc

Модератор
Модераторски Екип
братушка

Много приказки за това колко е сериозна работа да се направи ГП...
Моята ГП (от Rashko) се скапаааа: продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването". Съответно въртешния "пръстен-водач" почна да бие отвътре уплътнителната част със семеринга. Аз докато се усетя успях да стрелям 4-6 пъти - достатъчно за да я скапя безвъзвратно.

Отдавна носех една идея в главата и сега настана момента да я пробвам. Преди време четох при братушките за опитите тапата на ГП не да се заварява, а да се лепи с течен метал Бизон.
Някакви стари амартисьори имах - събирах ги при всеки удобен случай от познати и местни автосервизи. Всички те бяха срязани отдавна за да видя какво има вътре и сега дойде "звездния им час"
Избрания от мен амартисьор си имаше налягане, но беше със изкривен водач. Имаше стена 1,5мм и някакъв много хитър "семеринг", не гумен, а със 2 тефлонови и 1 месингов подвижни пръстени. Избрах го именно заради тефлона.
Водача (прът Ф взех от друг мартисьор - прав.
Водачи имаше 2 чешита: със резби М6 и М7 на свободния край.
Взех такъв с М7.
Сега шайба-водач от вътрешната част на ГП. За нея използвах "буталцето" на амартисьора. То се състои от 3 части: стоманена шайба, силуминово "буталце" със 4 дупки и тефлонов пръстен. Краят на пръта се изпилва със ъглошлайф и те се изнизват. Силуминовото буталце има отвор Ф6 в центъра: в него не нарязва резба М7, а в "периферията" се правят няколко дупки Ф1,5.
Поръчах при стругаря 2 елементарни детайла и започнах сглобяването.
Оразмерих дължините на тръбата и водача, срязах всичко внимателно с ъглошлайф. Навих "буталцето" на водача (М7) сглобих, капнах вътре малко масълце, обезмаслих края на тръбата и тапата и залепих тапата с Бизон. Напомпах на 120бар, измерих с домашен кантар (плосък, за пода) - 65-70кг. Монтирах го във CFX и дори малко пострелях: 205-210 с ПроХънтър.
За всичко: 1 ден за стругаря, 2 вечери пилене вкъщи, 1 денонощие чакане полимеризация на течния метал, 1 час помпане. 2 чарка при стругаря за 5лв, останалото на кояно (е помпата Високо Налягане си имам отпреди).
Сега ще чакам как ще държи на експлоатация.
PS: специално проектирах ГП с цилиндъра отзад, не в буталото. Братушките май писаха, че и иначе държи, но аз не посмях.


братушка написа:
Щом сме заговорили за ГП-та, ето ви още една идея: тапата на ГП да се слага на 3 болта на 120 градуса, като тапите на РСР резервуарите.
Така ГП-то се получава 100% разглобяемо. Ако има проблеми със тръбата или семеринга в нея, то тапата, водача и подложка за него могат да се използват пак. Само да се резне нов амартисьор и да му се направят 3 дупки на 120 градуса.

Бях споделил идеята с братушките и се оказа, че такова е правено и работи безгрижно дори със цилиндъра в буталото. Само вместо болтове се слагат шпилки със ситна резба (например М6х0,75) за по-сигурно.
http://talks.guns.ru/forummessage/24/319504.html

Ето и едно чертежче от мен за такъв вариант.
Размерите са като за Х80 със задно разположение на цилиндъра. При него буталото е доста тежко и мисля, че и така ще е добре.

PS: да уточня, че клапанът и в моето ГП с течен метал и тук е болтче с конусна глава М3 + О-пръстенче от запалка. Пълненето става през капилярна тръбичка (
как става може да се види тук ).

братушка написа:
Щом сме заговорили за ГП-та, ето ви още една идея: тапата на ГП да се слага на 3 болта на 120 градуса, като тапите на РСР резервуарите.
Така ГП-то се получава 100% разглобяемо. Ако има проблеми със тръбата или семеринга в нея, то тапата, водача и подложка за него могат да се използват пак. Само да се резне нов амартисьор и да му се направят 3 дупки на 120 градуса.

Бях споделил идеята с братушките и се оказа, че такова е правено и работи безгрижно дори със цилиндъра в буталото. Само вместо болтове се слагат шпилки със ситна резба (например М6х0,75) за по-сигурно.
http://talks.guns.ru/forummessage/24/319504.html

Ето и едно чертежче от мен за такъв вариант.
Размерите са като за Х80 със задно разположение на цилиндъра. При него буталото е доста тежко и мисля, че и така ще е добре.

PS: да уточня, че клапанът и в моето ГП с течен метал и тук е болтче с конусна глава М3 + О-пръстенче от запалка. Пълненето става през капилярна тръбичка (
как става може да се види тук ).

ivodoc написа:
peasant Станало е така поради факта, че тапата отзад е опитала да излезе (разбира се това щеше да ме самоубие добре че не е станало) и понеже щифта е подал (но болта отдолу не е) тапата е успяла да излезе наполовина. Това напрежение е скъсало полуложата отпред и е изкриволо болтовете.

За тия неща многократно е писано.
Но е писано и :
Няма от какво да се боиш. Тръбата на амартисьор (външно Ф19, вътрешно Ф16, стена 1,5мм) има РАБОТНО налягане около 200бар.
Освен това след монтажа ГП става "облечена" с куп железор, дори да гръмне никой няма да пострада. Но няма да гръмне никога при нейните параметри, най-много да изсъска и да изпусне налягането.
Досега не съм срещал гръмнало ГП, изпуснало - да, но не и гръмнало.
С уважение и респект към братушка , за знанията му и техническата мисъл , в областа на пневматиката и не само , искам да отбележа , че за гръмнали пружини не само съм чувал.
Виждал съм , а последната от гръмналите е вероятно тая , която гръмна в собствените ми ръце.
В присъствието на @хобос и @ЕРО от нащата група.
След поредната глупост , да се работи бърху заредена пуша, следствие , свален приклад , се изсипва спусъка на Хатсан 125.
И тогава идва при мене.
Не опитвайте това .
Голям късмет, че тапата и щифта издържаха.
Ех....не точно, но поне не позволиха на пружината да излети.
8 мм щифт е сгънат като клечка от електрод 3.5мм.
Тапата ....сцепена на кръст.
Има и други случаи и то винаги , защото се правят неща, които не бива.
Това е и причината , поради която аз на всеки ГП не правя.

За проектирането на ГП е достатъчно да се спазват 2 правила:
- водача в работен режим не трябва да докача със шайбата-водач нито предната, нито задната тапа на ГП;
- да не се прекалява с усилието, 50-60кг в повечето случаи са напълно достатъчни. По-голямо усилие не означава повече скорост, дори обратното, но със сигурност носи проблеми.
АЗ бих добавил едно основно правило:
Ако не знаеш какво правиш, не го прави.
Малко предистория:
продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването". Съответно въртешния "пръстен-водач" почна да бие отвътре уплътнителната част със семеринга. Аз докато се усетя успях да стрелям 4-6 пъти - достатъчно за да я скапя безвъзвратно.
Може ли някой да прецени кога ще се случи?
Ами ако решиш да видиш какво толкова има в тая пушка ,след като са ти монтирали ГП?
И като решиш да я сглобяваш, се окаже , че ти е невъзможно , точно тая "гъбочка " да не можеш да сложиш на мястото и, ....а и тя къде ли беше? Ама давай , то сигурно и без нея може.
Не е смешно. Опасно е.
Практика е.
Нататък:
Сега шайба-водач от вътрешната част на ГП. За нея използвах "буталцето" на амартисьора. То се състои от 3 части: стоманена шайба, силуминово "буталце" със 4 дупки и тефлонов пръстен. Краят на пръта се изпилва със ъглошлайф и те се изнизват. Силуминовото буталце има отвор Ф6 в центъра: в него не нарязва резба М7, а в "периферията" се правят няколко дупки Ф1,5.

Голяма грешка.
Мнооооооого голяма.
Силуминовото "буталце" е с диаметър , по-малък от вътрешния на амортисьора и може да доведе до заклинване , което от своя страна, надиране на вътрешната повърхност.
Ролята на водач ,в оригиналния вариант на амортисьора се поема от стоманената шайба, която ако си забелязал е с много висока твърдост и с размер осигуряваш мазно триене меду периферията и и стената на амортисьора. Именно поради тая причина , тук се поставя новоизработен детайл от фосфорен бронз.
Като се вземе предвид , особенната крехкост на силумина или ЦАМ, или както и да го наречем , завършвам тирадата с един въпрос.
Аз се страхувам.
А вие?
Представете си следната ситуация:
продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването".
Какво се случва в ГП ?
Увеличава се хода на буталото, следствие на което силуминувото буталце , започва да се блъска в задната "тапа", в следствие на което трите витки резба , не издържат и освобождават стержена.
Понеже мястото, в което се извършва уплътняването между стержена и амортисьора е достатъчно като дължина - повече ит 15 мм ,е стрержена няма възможност да излезе и ГП работи нормално.
Вече никой не задържа стержена в цилиндъра . Само тапата в задния край на пушката.
Какво ще се случи обаче, ако в такова състояние на ГП, човек не преценяващ правилно ситуацията, има благоразумието , да застане отзад на пушката и да демонтира тапата и то без стенд?

Отговора е : внимание!!!!! харпун !!!!!
С този пост , не искам да обидя персонално никого.
Ако някой се почувства обиден , нека приеме моите извинения и ако се наложи и публично ще го направя тук.
Дано бъда правилно разбран и не ви прозвучи като страх от конкуренция. :)

mitaka101 написа:
Мнооооооого голяма.
Силуминовото "буталце" е с диаметър , по-малък от вътрешния на амортисьора и може да доведе до заклинване , което от своя страна, надиране на вътрешната повърхност.
Ролята на водач ,в оригиналния вариант на амортисьора се поема от стоманената шайба, която ако си забелязал е с много висока твърдост и с размер осигуряваш мазно триене меду периферията и и стената на амортисьора. Именно поради тая причина , тук се поставя новоизработен детайл от фосфорен бронз.
И как ще се получи заклинване, като ГП е центрирана в буталото и в цилиндъра?!? Откъде ще ти дойде осовото отклонение?
:)
И щом са изработили направляващ пръстен от СТОМАНА защо не го разпробиваш него, а разпробиваш бронзов?
Сигурно е "с много висока твърдост" и осигуряващ по-малко триене?!?
:) :)

Малко предистория:
Цитат:
продъни се "гъбочката" на водача и ГП-то застана без "предсвиването". Съответно въртешния "пръстен-водач" почна да бие отвътре уплътнителната част със семеринга. Аз докато се усетя успях да стрелям 4-6 пъти - достатъчно за да я скапя безвъзвратно.

Може ли някой да прецени кога ще се случи?
Ами ако решиш да видиш какво толкова има в тая пушка ,след като са ти монтирали ГП?
И като решиш да я сглобяваш, се окаже , че ти е невъзможно , точно тая "гъбочка " да не можеш да сложиш на мястото и, ....а и тя къде ли беше? Ама давай , то сигурно и без нея може.
Не е смешно. Опасно е.
Практика е.
Може всеки да прецени кога ще се случи. Елементарно е.
И най-сигурния вариант против тази ситуация е ГП да има ход в запас.
Тоест натиска и да не е 1-2 мм, а значително повече.
Което в този вариант, който Братушка показва е МНОГО ПО-ЛЕСНО ОСЪЩЕСТВИМО.
Поради схемата на клапана се печели място, а за по-големия ход това е важно - останалото са сметки.
Някои ги могат - други не и гроздето им е кисело ...
:) :) :)
Опасна е всяка пружина - независимо дали е газова или телена.
Смешно е да се говори за "харпун" при демонтаж/монтаж.
Защото дори да изпуснеш пушката, със сигурност не си я подпрял с тапата на корема си. Поне аз не го правя :)
Явно други говорят от опит ...
Ясно е (поне за мен), че който не разбира - няма да се захване с изработване на ГП. Който има елементарно техническо образование и малко шлосерски умения няма грижи. Факт е, че се появиха още нови "майстори" на ГП - това е в резултат на "трудността" на изработването им. :)
Мога само да БЛАГОДАРЯ на Братушка за споделения опит!
И не прави чест дребнавото заяждане с него.
Според мен.
:)

ivodoc написа:
И как ще се получи заклинване, като ГП е центрирана в буталото и в цилиндъра?!? Откъде ще ти дойде осовото отклонение?

И щом са изработили направляващ пръстен от СТОМАНА защо не го разпробиваш него, а разпробиваш бронзов?
Сигурно е "с много висока твърдост" и осигуряващ по-малко триене?!?
Явно си много далеч...... :lol:

С този пост , не искам да обидя персонално никого.
Ако някой се почувства обиден , нека приеме моите извинения и ако се наложи и публично ще го направя тук.
Дано бъда правилно разбран и не ви прозвучи като страх от конкуренция
И не си го прочел това , между изписаните неща.
Ама здраве да е , то който ще го разбере , ще го разбере.
НЕ НАПАДАМ БРАТУШКА!!!

братушка написа:
За силуминовото буталце: то има съвсем правилно Ф. Външният му профил не е кръг (окръжност), а има хитър профил с 4 "уши", с които добре се води по тръбата. Оригиналното бутало се води по тръбата нито с него, нито със стоманената шайба, а със тефлонов пръстен. Дължината на резбата в буталцето се получава около 5мм, повече от 3 витки :) За материала (силумина) донякъде съм съгласен, но става на проблем само при аварийни ситуации, а тогава ПОВИШЕНО ВНИМАНИЕ при всички положения. Освен това не е проблем и таква шайба-водач да се поръча при стругар, не е кой знае каква сложност.
Затова коментираме нещата тук - за да избистрим най-доброто.

Накрая ще кажа: МЕРКИТЕ ЗА БЕЗОПАСНОСТ НИКОЙ ОЩЕ НЕ Е ОТМЕНЯЛ. Всеки да мисли какво прави. Но не и толкова страшно, както мислят някои.

братушка написа:
Ето едно чертежче за ГП "на 3 болта":
http://airgun.atspace.com/files/AMG-GP-3Bolts.pdf
Миналата събота направихме 2 ГП-та за Х75 и Х80 с един колега. Последвалите в неделя тестове показаха, че всичко работи добре.

Сметнах , че ще е добре да го имаме тук.

Ето и пълно ръководство от А до Я за изработка на ГП от братушка: http://forum.airguns.bg/http://forum.ai ... 5#msg39435
 
A

Anonymous

Гост
Много актуална тема, но предлагам точно в нея да се информираме и коментираме майсторите които изработват ГП. Аз знам само за трима които правят ГП по поръчка срещу заплащане.
Не, че други майстори няма, но например братушка и Иван Димов работят за себе си и за може би тесен кръг приятели от тяхната група, ако не съм прав ще се радвам да ме опровергаят!
И така:
София - rashko - който си е правил при него - само суперлативи :) бързо и коректно, цени приемливи, тунинг+ГП = само суперлативи :)
Русе - ivodoc - най-популярния майстор, таблиците с резултатите от състезанията и пушките, еми повечето са негово дело :)
Пловдив - Тодор Бонев - има и доволни, но има и недоволни клиенти :-\
Това е лично мое мнение, колегите нека споделят, надявам се тук в новия форум да сме си по-полезни. Браво за темата на ivodoc
 
A

Anonymous

Гост
ubp, Митака от София ( повечето се сещат кой е ) също направи газова пружина, а има и още един човек с проект за такава, доколкото знам.
 
A

Anonymous

Гост
Тъй като админа тук любезно пропуска началото на историята с Газовите пружини в България (сигурно защото тогава не е знаел какво е това) реших да допълня темата:
Това е снимка на чарколяците на ПЪРВАТА ГП в Бг:
http://images11.snimka.bg/001330040-big.jpg
Направих си я през лятото на 2005 година.
Рашко я напълни, понеже аз нямах (и сега си нямам, ако е за въпрос) помпа за ПЦП.
Преди няколко месеца си спретнах 2 нови и специални благодарности на Братушка за идеята за лепилото и за помпането - човека си домъкна помпата от Козлодуй до Сф., за да ми помогне!
И в заключение - не продавам ГП. Стрелбата с въздушна пушка и подобренията по нея за мен е удоволствие, а не професия.
:)
 

братушка

Редовен Потребител
Мисля, че е важно, ако някой реши да прави ГП "с лепило":
Аз слагах тапата така: първо и посмалих Ф-то с дрелка и пиличка така, че да има и от двете страни процеп 0,1-0,15мм. Направих и фаска от вдете страни около 1мм. Обработката специално направих груба, да останат дълбочки кръгови драскотини. След това надрах по подобен начин вътрешната част на тръбата, около 10-12мм от края. След обезмасляването внимателно нанесох лепило и на тапата и на тръбата, гледах да легне равномерно по цялата повърхност. Слагах тапата бавно с навиване, като болт със ситна резба. Тапата сложих леко "хлътнала" и тщателно замазах външната фаска. Всичко това правих държейки ГП вертикално - нали вътре имаше и малко масълце. И след това оставих да се полимезира - пак вертикално.
 
A

Anonymous

Гост
cyclopus написа:
ubp, Митака от София ( повечето се сещат кой е ) също направи газова пружина, а има и още един човек с проект за такава, доколкото знам.
Аз всички подобрения и "тунинги" на моите пушки съм ги направил благодарение на подробните постовете именно на Митака101 в стария форум. За което ГОЛЯМО БЛАГОДАРЯ.
 

Иван Димов

Потребител
Относно направата на газова пружина с моя скромен опит,искам да споделя.За по-сигурно,клапана го правя със степен,като на тази му част която вкарвам в цилиндъра е с канал и " О " пръстен за по добра херметизация.Клапана задължително е заварен за цилиндъра на телоподаващо,като предварително правя фаски от двете страни.А пружината я пълня с азот.Призовавам всеки да напише това от което е имал полза,за да си обогатим взаимно познанията и да си бъдем полезни .Искам да благодаря лично на всички които са споделяли уменията и знанията си с което много са ни помагали.А тук, във форума, има много такива.
 

Termina4

Потребител
чисто информативно дали може да се направи газова пружина на АйрАрмс Проспорт ако да 200 лева стигат ли за изработката Благодаря предварително :rambo:
 

ivodoc

Модератор
Модераторски Екип
Ако не е с централно зацепване и ако има място ( не като при КОНМЕТАта ), може и парите стигат.
 

luft9waffe

Редовен Потребител
Termina4 написа:
чисто информативно дали може да се направи газова пружина на АйрАрмс Проспорт ако да 200 лева стигат ли за изработката Благодаря предварително :rambo:
виж схема на пушката-ако е с централно зацепване отговорът е" практически не"(най-вероятно е да е централно като на тх200)-SelfLoadingRifle на теобен е това дето го сънувам ама е на цената на истински класно пцп
 

mitaka101

Потребител
и ако има място ( не като при КОНМЕТАта ), може и парите стигат.
Щом има място за телена пружина, значи има място и за Газова.
:)
Ама и преди писах, че не е чак толкова лесно да се сметне, но не е невъзможно :)
Например, след като си увеличих хода на Хацаните от 95 на 110 мм., се наложи да изработя нови газови пружини, които да имат ход 110мм., да се събират на 155мм., да се разгъват на 265мм и да имат натяг на тези 265мм.
Ами - смята е и се работи в мм и десети тук-там.
 

tanko

Новодошъл
Здравейте съфорумци,някой да има изработена ГП от Тодор Бонев от Пловдив и ако може някъкви коментари доволнилисте ,каксе държи ГП.Спешно ми трйбва отговор моля ви,ще съм ви много признателен.
 

boybey

Потребител
Много си изпатих, съсипа ми пушката. Виж моя подпис.
Ако ти представлява интерес, погледни във forum.oragie.com в темата за Метеор 1000 АР Магнум, там съм описал пораженията по пушката от неговата ГП.
На всичкото отгоре, сигурен съм на 100 %, при разглабянето и монтажа ми е подменил маншета.Голям "майстор" е!
 

st_beer

Редовен Потребител
Колеги кажете ми с какви газове се помпят ГП. Знам че братушка ги помпи с помпата за ПЦП с чист атмосферен въздух и Иван Димов ги помпи с азот. Интересуваме с какви други може да се помпят също.
Благодаря предварително.
 

angelmr

Редовен Потребител
Газовете нямат голямо значение стига да не са изцепки от рода на кислород. :bomb: ;) Най-добре ще е с инертни при стандартни условия газове като азот или аргон. Наличието на кислород във въздуха явно не пречи, така че и с въздух става доказано е. Ако някой е много богат със сигурност може да си пълни пружината и с хелий, криптон, ксенон и другите инертни газове. Сериозно не препоръчвам да се пълни с хлор или флуор. ;) От газобразните съединения метана ( евентуалнмо може и етана, не помня точно)има подходящи свойства, но не се ползва предполагам заради разтворимостта му в смазката( и не само). Другите газове се втечняват при високи налягания дори при стайна температура поради което са неподходящи.
 

pavloff

Редовен Потребител
ФТКС
ФТДМ
А с въглероден двуокис СО2 може ли да с напълни ГП? :wall:
 

братушка

Редовен Потребител
А с въглероден двуокис СО2 може ли да с напълни ГП? :wall:
Може, и със вода може и със пясък ;) ;) ;) (шегичка)
Въпросът не е с какво може, а с какво е добре.
СО2 се втечнява при 50-60бар и налягането му силно зависи от температура :write:
Добре е да бъде с инертни газове. Те обаче не се намират лесно, а някои от тях са много "текучи" (като хелий например) и изискват по-специални материали за семеринга, просмукват се през гумата на купешки газов амартисьор.
Затова обикновено се помпа с това, което е най-достъпно: въздух и азот. Азота е малко по-добре, защото е по-малко температурно зависим. Но аз нямам достъп и до азот дори, затова помпам с пречистен и изсушен въздух. Пак върши работа.
 

mdinkov

Редовен Потребител
има фирми които работат с технически газове ,може да си купиш от тях азот или друг газ който ти трябва , за азот проверих преди време не беше скъп нещо от рода на 10-15 лв. на голяма ботилка ,която ти я дават под наем за около 1лв. на месец . общо взето цените им са поносими .даже може и пцп да се зарежда от тях ката гледам .
 

pavloff

Редовен Потребител
ФТКС
ФТДМ
mdinkov написа:
има фирми които работат с технически газове ,може да си купиш от тях азот или друг газ който ти трябва , за азот проверих преди време не беше скъп нещо от рода на 10-15 лв. на голяма ботилка ,която ти я дават под наем за около 1лв. на месец . общо взето цените им са поносими .даже може и пцп да се зарежда от тях ката гледам .

За кой град става въпрос където си поверил?
Като пишеш голяма бутилка за 10-15 лв имаш предвид бутилка голяма като за кислород?
10Х за инфото. ;)
 

mdinkov

Редовен Потребител
Пловдив ,работим в съседство даже понякога ми са и клиенти ,цените ги проверих преди 3-4 месеца но невярвам да са променени .
 
Нагоре