Термообработка и метални покрития - оксидиране , никeлиране , анодиране и др.

Щом сте решили да експериментирате поне ги дайте на фирма дето се занимава с подобни дейности. Екогалваника например правят метални покрития. За мед не знам, но можете да ги питате. В интернет им има кординати.
 
Основния ви проблем, ще бъде как да вкарате целия меден анод в цевта, така че да не опира.
Опъната като струна чиста медна тел и на нея нанизана цевта с две пластмасови тапи в краищата.
Ще ви трябва разтворим анод, заради нищожното количество електролит, който няма да е наситен достатъчно.
Но дори и да се получи, накрая остава основния проблем.
Ще ви цитирам част от това което си чел:
Катодни метални покрития са медните, никеловите, хромовите, калаените и тези от благородни метали. Те защитават техническото желязо от корозия само при условие че са качествени (плътни, без пори и драскотини) (Епокр > Емет). При нарушаване целостта на катодните покрития под влияние на корозионната среда се образува макрокорозионен галваничен елемент, в който техническото желязо се явява анод и бързо кородира. Основни изисквания към този вид покрития са: да имат добро сцепление с основния метал и необходимата дебелина, да са плътни непорести.
Заради малкото количество електролит, според мен няма да се получи равномерно покритие навсякъде, и само след няколко месеца ще имаш цев с язви......
 
В галванотехниката,медното покритие се прави с разтвор, по спомен с меден сулфат. Като покритие няма да свърши никаква работа, с всеки изстрел то ще си заминава :D никаква износоустойчивост няма. Галванотехнически покрития в домашни условя си е приключение и се изискват не малко средства за вложения в техника разтвори и т.н. да не говорим колко са вредни за здравето.... по-добре да се даде на някой да ви го направи. Отделно, че почти винаги като се настройват ваните и тока, се правят проби за да се установи всичко в норма ли е и се прави замерване на дебелината на покритието. Отделно, че за да се постигне добро покритие в дълъг тесен отвор ще се изисква и добра циркулация и помощни средства за да се получи равномерно покритие .... и т.н.
Не искам да ви отчайвам, ама по-добре не барайте цевите най-много да ги орезилите, просто си им взимайте каквито чашки харесват.
 
Мдаааа ... трудна работа мамка му...
Има и друго решение, но не е кардинално. Да си направим машинка, която да разширява леко полите на чашките.
Това поне няма да е трудно, досадно ще е зареждането на лента с пелетите.
 
Покритията на цевите се използват от много време. Особено за огнестрелното оръжие водят до немалко ползи. Има си добре разработени технологии за нанасяне на покритието. Проблема е че не са за мед. За да се получи покритие с подходяща плътност, трябва да се постигне специфична плътност на тока. Което за неспециалист си е предизвикателство. Преди време ми бяха пратили някакъв стар учебник за оръжейната промишленост, в който се описваше и електрохимичната технология (нали съм химик). Не съм го чел, но по спомен имаше дадени конкретните параметри за материали, ток и напрежение. Но за хромиране, а не за помедняване. За съжаление форума не позволява да се качват файлове с това разширение, който се интересува нека ми прати мейл да му ги пратя.
 
angelmr, благодаря за информацията !
Медта няма да издържи приличен брой изстрели ... поне всички така казват и 100% съм съгласен, мека си е медта - не е за тази работа.
Лично аз не знам дали хромирането на цевта отвътре ще има необходимата износоустойчивост ?!??!
Ако е така - ще му мислим отново ...
Засега сме се отказали от тъпото начинание и всеки си ближе раните персонално :)
 
angelmr, благодаря за информацията !
Медта няма да издържи приличен брой изстрели ... поне всички така казват и 100% съм съгласен, мека си е медта - не е за тази работа.
Лично аз не знам дали хромирането на цевта отвътре ще има необходимата износоустойчивост ?!??!
Ако е така - ще му мислим отново ...
Засега сме се отказали от тъпото начинание и всеки си ближе раните персонално :)

Медта не е ЧАК толкова мека. Има твърдост от 3 по скалата на Мос, докато оловото има твърдост от 1.5, а стоманата 4-4.5. Както се вижда разликата между оловото и медта е приблизително колкото медта и стоманата (а има медни чашки на пазара). За износване можем да говорим само от някакви абразиви вкарани с чашката, не и от самата чашка. Освен ако не стреляте с медни/помеднени чашки. Но естествено най-доброто покритие ще е хромовото. Все пак цевите на бойните оръжия се хромират именно за по-добра износоустойчивост. :)
Това което ви казват за медта, вероятно важи за химичното отлагане на слой от мед. Химично отложената мед, посредством най-обикновено потапяне в разтвор на медна сол, трудно ще може да бъде докарана с нужната плътност, а и със сигурност слоя ще е тънък. Но електролитно отложената мед може да бъде с доста здрав слой. Принципно преди да се хромира един детайл се помеднява. Слоя хром се нанася върху слой мед. Не знам дали това важи и за хромирането на цеви.
Но всичко това си е на теория, нямам идея дали си заслужава играчката.

ПС. По въпроса за защитата на другите части от цевта, различни от вътрешността, до колкото знам най-добрия метод е потапяне в разтопен восък или парафин.
 
Бааах мааму сложнотии.
Правих същите монтажи, но с пигмент. Спомням си първите стъпки. Бяха доста сходни с твоите. Търсех някакви невероятни контакти, болтчета и пу..... ма..... Големи драми. Нищо свястно накрая.
Сега: Хващаш някой монтьор от енергопро и го молиш за едно парче проводник. Представлява много алуминиеви жици омотани около една стоманена. Развиваш, режеш, търкаш с шкура и сгъваш на две. Трябва да е напъната скоба като я вкараш в отворите та монтажа. От там вече не бараш монтажа. Нанизваш скобите с детайлите върку една обща медна, дебела, която няма контакт с електролита и която е захранваща за всички детайли.
Между другото, тия детайли не мязат да имат покритие. Покритието започва леко да жълтее и колкото по-наситено е, толкова по дебел е алуминиевият оксид.
М...да. Покритието представлява алуминиев оксид. Много твърд минерал. Същият от който се правят шкурите. И е диелектрик.

И още нещо. Ако не си овладял процеса не се хвърляй на отговорни детайли. Това което е много вероянно за се случи е да ецваш само детайлите. Демек да ги стапяш в киселината. Ако ги оцветиш в черно до плътно черно за около 5мин. е добре. Това означава че слоят не е нвърде тънък и се напоява с багрило бързо и лесно. А зако черно? Защото е най-показателен цвят. Ако почне да дава некви лилави или сини нюанси значи покритието ти е много лабаво. Тънко пок.итие се прави единствено ако няма да се боядисват детайлите, за да останат възможно най-натурални.
Те тия префалени бкл-и са с почти никакво покритие. Свалих го в УЗ вапа за по-малко от 5 мин.
 
Последна промяна:
Ай тъй са зафащат детайлите. На такива места дето се невиждат.
И ей го на куикфил
 

Attachments

  • IMG_20170419_121937_1.jpg
    IMG_20170419_121937_1.jpg
    151.5 KB · Прегледи: 173
  • IMG_20170419_121957_1.jpg
    IMG_20170419_121957_1.jpg
    252 KB · Прегледи: 168
  • IMG_20170419_122104_1.jpg
    IMG_20170419_122104_1.jpg
    266.1 KB · Прегледи: 177
Я гуротата на елуксирането да помогнат ако могат . Имам захранващ блок 24в 15А интересува ме със ето това модулче: http://www.ebay.com/itm/7-32V-to-0-...905256?hash=item4631e69328:g:GUUAAOSw-W5Us9g~
Ще ми върши ли работа да си регулирам тока в електролита? И алуминиевата пластина, която ползвам за анод каква площ трябва да бъде? Какво е съотношението със детайла, който ще анодирам?
Павката казва, че регулира тока с кантал, но той е с много ниско съпротивление, а ако мисля в правилна посока I = U/R демек със кантал мога да го регулирам в много малки граници. Каква е плътността на тока спрямо площа на детайла, който ще елуксираме ?
Не ги разбирам нещата за това питам.
 
Това ще ти върши работа. Ползвам същият модул за зареждане на акумулатори. Просто като си правих захранването това не го бях виждал и затова съм си го реализирал със схема генератор на ток с ОУ, а кантала ми служи за мощен резистор. За катода не мога до ти кажа. Явно не е много важно щом не съм ровичкал. Ползвам ламаринка 20 х 8см 6063 сплав
 
Jethro, fatalen,
Тази работа с прецизното покритие на цевта ОТВЪТРЕ клони към mission impossible според мен...от беглите ми познания и разсъждения, и факта, че има много променливи - количество разтвор, ток, поток и т.н., май по- добре butt plug за проектили :)
 
Гледах няколко клипа за гореща оксидация на оръжие и ми направи впечатление, че слагат и цевта в горещата баня. Замислих се-при това как не се повреждат нарезите на цевта и как не се увеличава триенето между цевта и проектила? Такова оксидиране дали може да се приложи при цев на пневматична пушка?
Ето един такъв клип, на който се вижда, че цевта е отворена, когато се вкарва в банята:
 
Последно време взех да се интересувам от оксидации - горещи, студени и т.н. Бях насърчен от колега да премина към действие и реших да споделя първите си резултати. На първите три снимки са двата пирона преди и след полиране с водна шкурка 2000.
a.jpg.c.jpg b.jpg
На тези снимки е единият пирон (1) оксидиран "горещо".
11.JPG 1.JPG
Опитът (1) не го считам за успешен - температурата и нивото на течността в съда за оксидиране бяха променливи и не бяха оптимални. Не съм сигурен колко се вижда на снимката, но цветът не е един по дължината - колебае се между тъмнокафяв в единия край и наситено черен в другия. Независимо от това се забелязва колко е важно доброто полиране на метала - неравностите изглеждат все едно са с друг цвят, а в действителност не са.
Следва успешен опит (2) - по-малко парче, с еднороден цвят. Покритието е плътно, лъскаво, почти огледално. Оксидацията изглежда се държи здраво за метала. Нуждата от полиране се вижда и тук.
2.JPG 22.JPG
На тези две снимки показвам неуспешен опит (3). Ползваната студена оксидация я забърках сам. Аналог е на "Наталия" и западните "Перма блу" и т.н. Може да я нарека Хидън-Блу :D.
33.JPG 3.JPG
Oпит (3) е неуспешен по няколко причини - ползвах разтвор, който стоеше няколко месеца отворен и май се беше концентрирал, а някои от компонентите му се бяха изпарили. Освен това след обезмасляването цопнах метала направо в разтвора, вместо да го мажа няколко пъти внимателно. Съответно се получи рехав и цапащ черен слой.
Опит (4) е по-успешен:
44.JPG 4.JPG
Разредих разтвора мазах няколко пъти, като нагрявах между мазанията. Не съм полирал накрая. Покритието изглежда здраво и е по-скоро тъмно синьо. Миризмата на детайла след оксидация ме дразни.
Като извод - горещата оксидация е по-равномерна, лъскава и на теория не би трябвало да вреди на метала. Неин минус е нуждата от големи съдове за оксидиране на големи детайли. Още търся отговор на въпроса как да оксидирам цев само от външната страна без да засягам вътрешната - близо до ума е да се запушат отворите, но малко материали биха издържали на условията в съда за оксидация.
 
Температура от порядъка на 140-150 С и окислително - корозионна среда от натриев нитрат и натриев хидроксид. При такива условия повечето полимери се стапят, а меките метали (олово, алуминий) се разтварят.
 
Предположих че ще споменеш същите условия, но не бях сигурен. Според мен полиамид ще издържи без проблем. О-пръстен също ще устиска.

Принтирам пластмаси и предимно ABS. Принтирането става върху плот 100 градуса, а самият ABS се екструдира при 220 градуса. 100 градуса са под нужната температура за раззмекване. За полиамида дават температура на екструдиране 260 градуса. За това си мисля че 140 ще е е доста преди фазата на размекване.
 
Към полиамида съм малко скептичен - натриевия хидроксид може и да го разтвори. ABS звучи доста привлекателно - там също е възможна реакция с хидроксида, но ще е само по повърхността. Другото, което ми хрумва е тапи от тефлон. Но той е мек и често ще трябва да се сменят.Мислел съм и за дървени тапи за еднократно ползване - евтино, шлифова се лесно, но ще реагира до някаква степен с хидроксида.
 
Back
Нагоре