Нямам данни в България съотношението на колко вожд колко индианец има,но знам от наблюдения с не въоръжено око че сме водещи в света процентно на глава от населението с хора с професия и начин на живот като >търговец на едро,търговец на дребно,търговец на още по дребно, продавач консултант, семпло само консултант ,брокер ,закупчик,агент по .........тинтири минтири,дилър,прекупвач,яръм тарикат,братчет и то 1/ви на Остап Бендер,не на последно място джамбазин и пр .
Към "и пр." бих добавил автосервиз.
Повечето - да не кажа всички, не искат да работят с части на клиента. Защо ли?!
Защото печелят от прпродажба на частите.
То, да ги купуваха откъдето трябва - добре и логично, за услугата да добавят нещо. Все пак спестяват на клиента ред главоболия с поръчка, доставка, риск от несъответствия, но да е в рамките поносимото. Те обаче пзаруват от последната инстанция - магазинът в съседство със сервиза. Там ползват отстъпка, отстъпката от цената на последния по веригата. Накрая го отнася клиента.
И за да не съм голословен:
Наложи се смяна на амортисьори и биалетки на Волво S80 3.2 AWD.
В сервиза обявиха цена за един брой амортисьор 800 лв, като в убеждение на това ми показаха на лаптопа, цената в сайта, от който ще я доставят. Обясниха ми любезно, че те естествено ползват отстъпка, така, че моята цена няма да е 800, а ще е 780, което автоматично ми спестява цената за труд на единия от четирите амортисоьора.
Nise,a?!
Щеше да е така, ако амортисьорите не бяха от скъпите и ,ако единият струваше 150 лв, да ми го продадат за 130.
Да, ама не!
Амортисьорът е на Монро с електронно регулиране и макар да е един от най-скъпите, цената му в немските онлайн магазини е впъти по-ниска. Стоката пристиг за 7-8 дни (понякога в сервиза се чакат и повече, защото никой ги няма налични), има защита на клиента и начин на връщане и възстановяване на средства или подмяна на сгрешен артикул, а има и консултант, който свевременно предупреждава, ако някои от поръчаните, ччасти е несъвместима с автомобила.
Ето и линк на амортисьор за 800 лв:
Предни на 190Е и задни на 182Е = 744Е за четирите. 1455 лв.
В сервиза 3200 лв с 80 лв отстъпка = 3120 лв, като цената на отстъпката от 80 лв е обявена като цена труд за смяна на един амортисьор.
Бях приел офертата, че много ми ги хвалеха. Вечерта след размисъл, се обадих и им съобщих, че се отказвам.
Имайки предвид, че предните амортисьори не са "голи", а към тях допълнително се купува лагер тампон и прахозащитна тръба, искаха жив да ме одерат. Ей така, щяха просто да ми приберат 1655 левчета повече, като екстра, че съм техен клиент. Те парите по дърветата.
Е, сега не взеха нищо. Частите поръчах и закупих сам и за 200 лв. ги смениха в друг сервиз.
Сега ще сменям предни дискове, накладки и подмяна на спирачна течност и пак ще поръчам отвън.
Като имам предвид, че повечето ремонти по окачването мога да направя и сам, разполагам с място, база, машини и работилница около 200м2, с икономисаните пари от две посещения в сервиз, ще взема да купя и един сервизен подемник, че като гледам от 2200 до 3600 лв има няколко модела на пазара. Имам къде да го монтирам а и почти всичко останало необходимо го имам.
Жалкото е, че по форуми и групи вече всичко е силно комерсиализирано и за взаимопомощ въобще не става дума.
Самите админи на групите са в ядката и не допускат да се помага, а/и действат като раззпзределително звено, към конкретни сервизи, магазини и хора, ползващи платформата с цел обхвщане на клиентела за собствена изгода. Понякога те са едни от тях, в друг случай, ползват префертно услугите на подопечните.