Моят автомобил.

  • Автор на темата Автор на темата Anonymous
  • Начална Дата Начална Дата
A

Anonymous

Гост
Реших да направя такава тема поради факта, че много често ми се налага да прибягвам до съвети от интернет пространсвото, когато ми предстои ремонт или просто съвет за моята кола. В почти всеки форум има обособена тема за най-полезната вещ на мъже след жената ;D защо не и тука да споделяме проблеми, хвалби и въпроси за нашите коли. Ще започна с една актуална тема относно "зимните" гуми. Въпроса е не толкова дали да слагаме зимни гуми , а мит ли са всесезонните гуми, температурните граници за летните от +7 градуса и въобще многото митове, които колкото повече чета, ми се струва че има вероятност да има само маркетингови ходове срещу всесезонната гума...:
Пускам мнение от bulforum поради фундаменталното му значение за изясняване на въпроса с така наречените "зимни гуми".

-----------Цитат от http://www.bulforum.com/index.php?showtopic=73237:

Там е работата, че съм запознат и е точно обратното за положителни температури.

Напълно се солидализирам с горното мнение и смело твърдя, че визираните от мен всесезонни Мишелин са в пъти по-добри от зимните Корморани, Ласи, Дебики и други евтини шитни за ежедневна употреба! Сцеплението на гумата зависи от смеските, а шарката играе само в изтласкването на водата и кишата.

Следва цитат с който съм на 100% съгласен:


Нито една зимна гума не е добра и на мокро, и на сухо. За такива условия са направени летните гуми.

Зимните гуми са по-добри само и единствено на сняг, иначе се пързалят като за световно.

По принцип не е правилно зимните гуми да се наричат "зимни" - много по-правилно е да се кавзат "гуми за сняг" или "снежни гуми".

На лед никва гума не спира, факт. Спират само гумите със шпайкове, ама те са забранени. Но при сух студ под нулата летните гуми спират като змейове, също факт. Присъствал съм на тестове на гуми във Финландия и Швеция - точно тва мерим там. И винаги като референт един от автовобилите се обува с летни гуми. При сняг всичко е ясно, но на сухо и мокро през зимата летните гуми са по-добри. За аквапланинг и странично водене изобщо да не говорим.

Ето една извадка от последния тест на зимни гуми 225/45 Р17 в AUTO BILD:

Зимните гуми не са абсолютно задължителни и не ви грозят глоби или отнемане на точки, ако карате с летни гуми през зимата. Въпреки това добрата зимна гума е неизбежното зло при сняг, лед и температури значително под нулата. Както показаха нашите тестове по заснежните алпийски пътища и замръзналите северни езера, лятната гума не може да осигури почти никакво сцепление и сигурност при движение в зимни условия. Почти никакво сцепление при потегляне, почти никакво странично водене в завой, както и един повече от два пъти по-дълъг спирачен път - всичко е ясно.

На суха и мокра настилка обаче предимство имат летните гуми.

И наистина – при мокра и суха настилка поради по-меката каучукова смес и множеството ламели при зимните гуми лятната гума е многократно по-добра. Зимната гума по-рано губи сцепление в завой, има значително по-лоши показатели по отношение на аквапланинга, както и доста удължен спирачен път, даже и при много ниски температури. Това е безспорно. Въпреки това митовете за температурната граница от +7 градуса са много разпространени и хората да продължават да вярват в тях.
На въпроса за най-точният момент за смяната на летните със зимните гуми също не може да се отговори конкретно. Както и при сделките на борсата, най-подходящият момент все не може да се уцели. Факт е обаче – лятната гума дава оптимално сцепление на суха и мокра настилка. Нашите тестове показаха еднозначно - при мокра настилка едва достигането на границата на замръзване поставя физическите граници на сцеплението пред летните гуми (но същото важи и за зимните), на суха настилка дори при няколко и повече градуса под нулата (т. нар. сух студ) лятната гума е абсолютен победител по отношение на сцеплението. Въпреки това ние горещо препоръчваме на нашите читатели зимните гуми, особено ако има вероятност да бъдат изненадани от сняг. Защото при такива условия летните гуми категорично не вършат никаква работа. Който иска да е сигурен, трябва да монтира зимните гуми още след първите отрицателни температури или при първия сняг. Но след като монтирате зимните гуми, не бива да забравяте – на суха и мокра настилка (а през зимата най-често пътищата са мокри) зимните гуми имат по-малко сцепление и по-дълъг спирачен път. Тоест – автомобилистите със зимни гуми трябва да са по-внимателни и да спазват по-голяма дистанция, когато пътищата са сухи или мокри. Но за сметка на това зимните гуми предлагат оптимални нива на сцепление на заснежена настилка.

Малко факти от последните тестове през октомври в Швеция (зимни условия, сняг и студ) и Испания (суха и мокра настилка).

Аквапланинг - лятната гума изплува при 79,2 км/ч, най-добрата зимна при 72,9, най-лошата зимна (Нокиан) при 61,9

Спиране на мокро - лятна гума - спирачен път 47,3 метра, най-добрата зимна (Континентал) - 51,3 метра, най-лошата зимна (Вредещайн) - 56,4 метра

Спирачен път на сух път при сух студ (минус 5 градуса Целзий) - лятна гума - 38,9 метра, най-добрата зимна гума (Континентал) - 45,6 метра, най-лошата зимна (Бриджстон Близак ЛМ-25)- 50,8 метра. 12 метра по-дълъг спирачен път - как ти се струва?

(Лятната гума-референт бе Континентал СпортКонтакт3.)В теста участва и една китайска зимна гума Киото, но представянето и бе катастрофално и не се класира. Автомобилът беше Мерцедес С-класа.

Тва е положението, лично бях там и мерих. Целия тест го има в последния брой на списанието.

В следващия брой излиза и големия тест на всесезонни гуми - останах адски изненадан, защото всесезонните Гудиър и Ханкок скъсаха ританките на някои от зимните гуми на сняг, а на мокро и аквапланинг всесезонните Дънлоп и Гудиър се представиха по-добре от доста летни гуми.

На последно, 9-то място (ако не броим китайската Киото)се класира Бриджстон Близак. Вредещайна е на 6-то (той просто се издъни при спирането на мокро, иначе е горе-долу добър.)

С конкретния случай става дума за размер 225/45 R 17, качен на Мерцедес С-класа (задно задвижване). За всеки друг автомобил и размер резултатите може да са доста различни.

Аз най-много се дразня от това, че лобито на търговците и производителите на гуми от 1 месец тръби по медиите (даже преди няколко дни по бТВ пак имаше един Пиар-материал) как, разбираш ли, под +7 градуса летните гуми не ставали за нищо. ТОВА СА ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ, ЧОВЕЧЕ, ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ!!! Зимните гуми са по-добри от летните само и единствено при заснежена настилка. САМО ТОГАВА! А, ако нямаш нищо против, такива дни в София са 15-20 в годината. Температурата на асфалта отдавна няма значение, тия басни може и да са били верни преди 15-20 години, но вече не.

Бях там и видях как при сух студ минус 5 градуса летните гуми си спират като пичове, а зимните се пързалят още 10-12 метра.На мокро нещата са още по-трагични - виж зимния Вредещайн.
 
Аз пък сложих на задвижващите зимни а задните ми са летни ( новички ласи ) :)
Но в Пловдив сняг имаше за 1 ден.

Рено Лагуна 99г. 1.8 бензин 125коня
 
potrebitel 13 написа:
Аз пък сложих на задвижващите зимни а задните ми са летни ( новички ласи ) :)
Но в Пловдив сняг имаше за 1 ден.

Рено Лагуна 99г. 1.8 бензин 125коня
Друг цитат за Пловдивските сезони ;D:
И хубаво правиш, но всесезонни гуми има. За сезони като Пловдивските. Една хубава всесезонна гума за ежедневна употреба е MICHELIN ENERGY XT2 Представя се достатъчно добре за снежните две-три седмици годишно и много по-добре през останалото време на сухо и мокро от зимните гуми. Зимната гума превъзхожда качествената лятна гума единствено при температури под -10 градуса и на сняг и лед. На сухо и мокро лятната гума има много по добро сцепление. Сам си направи сметката за една кола караща 99% в Пловдив и околностите каква гума е необходима
 
за пловдивската кола зимните гуми ( 2бр ) седят на джанти , балансирани , азотирани - слагам ги сам за 10 мин , ако има много сняг - тази зима може и да пропусна .
енерджито е мнооого зле на сняг , куриоза е че пилот примаси е доста по-добра освен на сухо , и на сняг
а всесезонните са наи големия алабализъм - за цената им вземаш 2 -лятна и зимна и свиркаш
 
Може би трябва да правим разлика между гумите само за сняг или както са наречени в цитата - "снежни гуми" и гумите M+S (mus and snow - кал и сняг). Те също се водят зимни, но имат шарка като за дъжд и добре изхвърлят кишата изпод колелото.
Аз ползвам такива (БФГудридж, на всички колела) и мое лично мнение е, че чисто снежните гуми не са за нашите условия - при нас много рядко ще ти се наложи да караш само върху сняг. Много по-често се налага да караме върху киша. В тези условия снежните гуми не са добри с тяхната шарка, в която няма оформени канали за извеждане на водата встрани. М+С от своя страна ги имат, а "ламелите" по тях не са толкова тънки.
Естествено, не мога да оспоря това, че наличието на тези ламели и по-мекия материал (но по-твърд в сравнение със снежните) ще влошат поведението им на суха повърхност при завой и спиране. Но за мен са добър вариант.
 
Моето лично мнение е, че за лятото си има летни, а за зимата зимни (M+S).
Такова животно "всесезонна гума" според мен няма... поне за нашия климат не важи.
Друго мое виждане - не обобрявам факта само задвижващите колела да са с подходящи гуми.
Причините са няколко: 1. летните се скапват през зимата, а зимните през лятото (тези дето не са на задвижващите); 2. дори и една гума да не е подходяща сцеплението се променя коренно и оттам поведението на колата на пътя... казвам го от личен опит.
Знам, че е скъпо, но сигурността ми на пътя ми е по-скъпа.
Карам с летни Пирели P7 на алуминиеви джанти и зимни Мишелин Алпин на стоманени.
Гумите са 205х55х16". Колата - Голф 4, 1.8Т, 150к.с.

Всъщност колата няма значение. Преди 6 години като карах Рено 19, а после Лагуна 2, пак си сменях целия комплект.
Приемам разходите като инвестиция в личното си здраве :)
 
Dejmos е прав , зимните са т.н. европеиски и скандинавски тип , или по нашенски - градски или за балкана . но за балкана веригите са си задължителни !
 
Добромире- аз до 2 месеца ще махна зимните. То е ясно че такава мешана скара зимни+летни е глупост но криза :pardon: Та гледах накъде ще тръгнат нещата - към още 2 зимни или 2 летни ;D

В Пловдив изглежда снегът ще бъде някаква рядка атракция за в бъдеще. Но эа температури близки около нулата по-мекия материал от който са изработени зимните гуми мисля че е предимство.
 
Аз май ще се съглася с идеята че от зимни гуми ползата е точно никъква по нашите географски ширини. Аз лично нова гума до сега не съм купувал. От години карам на някъкви безименни гуми втора употреба. Последните които взех са с малко по-широка шарка, но иначе са си летни гуми. Та с тях при последния сняг имах съвсем малки проблеми да изкача стръмнината към Марково( пловдивчани знаят за какво става дума). Не казвам че са по-добри от гумите за сняг, но аз през последната година си спомням само два снежни дни. За какъв чеп да взимам в такъв случай гуми от които ще видя ползата само два или три дни за целия сезон? Особено предвид че с повечко внимание и през тези един или два дни мога да се справя и със едни добри летни или всесезонни гуми без да се налага да търся обходни маршрути.
А за това че летните се били скапвали през зимата пък е поредния мит. Имал съм гуми които са били взимани втора употреба и са били ползвани още 5 или 6 години преди да станат прекалено зле откъм задържане на въздух. Сега естествено карам доста повече, така че не ми пука особено че веднъж годишно ще дам 80 лева за две летни или всесезонни гуми втора употреба. А зимните гуми да си ги ползват швейцарците. :)
 
Е като си нямал проблем с гумите до сега, ако беше със зимни гуми нали щеше да спреш, а не да са "буфниш" директно в оная преспа по пътя за Марково ? ;D ;D ;D :cheers:
 
За последните 9 месеца съм минал 21500км. Не е кой знае какво, но общо взето съм все в колата и не ми се рискува.
Зимната гума далеч не е само за сняг и кал. Като стане константна температура под 8 градуса си преобувам колата.
Може да съм в грешка, ама така правя. Да няма да преобувам всеки път като завали сняг я :)
Каучукът е различен и при различни температури се скапва.
Една гума може да се скапе и без да я ползваш. Купи нова гума, дръж я в гаража 5 години и после грайфера ще е като нов, но гумата е за кофата. Толкова им е живота просто... 5-6 годинки (ако е останал грайфер до тогава).
Това са си лично мои възгледи, не карам никой да се съгласява с мен ;)
Всеки кара както си иска и мнението му за стабилност е субективно :pardon:
 
Аз имах много негативно мнение към всесезонните гуми след многото публикации против тях, но времената и технологиите се менят не с години ами с дни. Започвам да се замислям за едни маркови такива на четирите гуми.Единственото ми опасение е, че в момента съм с 16" алуминиеви (ще се изкривят от бабунките малко или много), но и аз не карам кой знае колко зимата. След последните зими, миналата и тази , не виждам истински условия за "зимна" гума. Миналата година само веднъж натрупа и точно тогава бях с четири зимни и джип (или сув се в г..з, уж има четири задвижващи се когато се наложи part time) на магистралата от София насам. Закъсах защото ми се наложи да се врежа в една пряспа умишлено за да стигна бензиностанция тъй като бензина ми беше на изчерпване, а нито една бензиностанция не си беше направила труда да разчисти малко пред себе си, чакаха сутринта да стане "чудо" някакво явно ;D Та мисълта ми е в такова време ако имам избор не бих излязъл по никакъв повод. Затова и си мисля за модела на Goodyear Vect4. Просто така за следващата зима. А как се измъкнах с джипа от пряспата..добре че държа в багажника винаги 5 кг човалче дървени въглища (ясно защо ;D), откопах се малко (около 2 часа копане с брат ми :o), хвърлих под задните гуми и беж назад ;D ;D
 

Attachments

  • big_vect4seas.gif
    big_vect4seas.gif
    102.1 KB · Прегледи: 79
Айде и аз да се намеся като много патил по родните ни улици и планини и с претенции на разбирач.Такова животно като всесезонна гума няма знам го от собственици на големи компании внасящи гуми - няма да цитирам имена има само зимни и летни гуми като и двата вида са съобразени с геогравската ширина за която са предназначени.От 10 години не правя компромис с гумите си карам летни 17 ки Дънлоп спорт макс и зимни Нокиан - грешка която ще поправя следващата зима.Трябва да кажа че нищо по важно от гумата и спирачките няма окопавал съм се толкова пъти че почти няма какво да ми се случи вече.Да караш зимно време с летни гуми или втора употреба си е чиста игра на рулетка не е нужно да има сняг за да се пребиеш стига само индексън на гумите да е за до 10 градуса а на вън да е 3 и си готов каучука става на пласмаса малко вода и здравей бордюр. И да не започнат коментари от рода като не можеш да караш или аз съм професионалис и мога да карам всичко става за секунди и Шумахер да си няма оправяне.И в този ред на мисли криза не криза живота и без това е кратък и скъп но не колкото 4 нови гуми било то и най големия боклук.Най дървените нови гуми са пъти по добри от маркови втора употреба поне първата година за после всички знаете.
 
Как се обозначават различните типове гуми (лятна, зимна, всесезонна)? Има ли разлика в обозначенията на гумите за европейски и американския пазар(относно това какъв тип е)?
Mangusta покарай с ллетни гуми 2 години без да ги сменяш и после да видим как се държат, сравнение с едни зимни(пак на 2 години, но карани само зимата) и (за да е разнопоставено) да са на еднакви изминати километри. Едно е да тестваш нови гуми, а друго е да тестваш в реални експлоатационни условия на една гума.
За да бъде малко по-добре разбран, ще се опитам да обясня, малко по-различно. Имаме 2 детайла които трябва да се сработят (да речем сегмент и цилиндър). Имаме 2 двигателя, като единия е направен от по-износоустойчив материали, а другя от по-малко износоустойчиви. Кой двигател е по-добър? Този, който ще се сработят по-бързо детайлите (с по-меките материали) или този, който ще изкара 2 живота повече от другия?
Всеки си говори това което му изнася (става дума за производителите и продавачите). Високите температури си оказват влиянието на летните гуми, макар да са предназначени за топло време, а какво остава за всесезонни или пък зимни. Различните гуми си имат различни качества. Някои се сработват бързо, други по-бавно. Някои са добри в началото, а други след изминат известен пробег. Тестовете са много хубаво нещо, но колко близки са до действителността? Присъствал си на изпитанието на нови гуми, а кога ще има на такива карани 1,2,...х години? Аз лично не си взимам всяка година нови гуми. Зимните се карт 3-4 месеца и после при правилно съхранение дочакват следващото им използване. Всесезонните гуми са хубави, но за колко време? Лятото се опичат (не колкото едни зимни), но не могат да се сравняват с едни летни, след като си ги карал 1-2 години. Добре е да има такива гуми, където и агнето да е цяло, и вълка да е сит. Чакам ги с нетърпение. И аз см против използването на чисто зимни гуми, които са предвидени да се използват предимно за сняг. При тях каналите са доста широки, за да не се задържа снега, в следствие на това са доста шумни и с малка контактна площ.
Съгласен съм с голяма част от всичко написано. Мокро - лятна, сняг - зимна, лед - зимна, сухо - зависи от температурата и сместа на гумите. От голямо значение е от какво е направена гумата (разбирайте кой ги е произвел).
 
относно зимни и летни-разлика наистина има. налагало ми се е да спирам зимно време на мокър път( не замръзнал) с летни гуми. Цяло чудо е че каруцата която се озова пред мен след десен завой без видимост с 100км/ч остана цяла а иаз също. за спиране въобще не може да става и дума. добре че в настещното нямаше никой. от тогава зимата съм със зимни, независимо дали има сняг или не. от тогава не ми се е случвало да не могада спра. вярно е че са по-шумни, но поне имат сцепление при ниски температури.
 
Карал съм доста Йокохами и мога да кажа че са чудесен избор с канали за вода и киша и външни ламели за сняг.Основното правило за зимната гума е да е с подходящия размер по възможност по висока и по тънка и подходящо напомпана останалото е въпрос на късмет и майсторлък.
 
dinkata написа:
Е като си нямал проблем с гумите до сега, ако беше със зимни гуми нали щеше да спреш, а не да са "буфниш" директно в оная преспа по пътя за Марково ? ;D ;D ;D :cheers:

;D Да бе я ти се опитай да спреш за 5 метра при 100 км/час.


Явно е че зимните гуми си имат много привърженици. Аз не знам, нямам чак толкова голям опит със зимни гуми, само една кола на баща ми която съм карал преди години е била обута с такива през няколко сезона. Но общо взето наблюденията ми са че летните гуми спират достатъчно добре на студено. В смисъл летните се справят и през зимните месеци достатъчно добре, което не може да се каже за зимните през летните месеци. И въпреки масовите мнения тук аз карам именно със гуми втора употреба. Недейте да пишете така все едно ползването им е равно на самоубийство. Аз карам на едно от местата които въпреки че се броят за Пловдив имат малко по-студен климат и там се задържа малко повече сняг от колото в града. И на всичкото отгоре пътищата са полупланински. Имало е моменти в които с летни гуми не можеш и да мръднеш ако въпросните летни гуми са по-износени. Но от наблюденията които имам това се случва веднъж на около две години някъде за по един ден. Ако някой смята че това е достатъчно условие да ползва зимни гуми, в нашия регион не виждам нищо лошо. Но за мен не си струва разправията и парите.
 
Ами то и в нашият край зимните дни се броят на едната ръка..пък какво остава за южна България. Това ми беше и мисълта, дали не се "презастраховаме" вече със зимни гуми, защото времето в Умерените ширини се изроди меко казано. Сега като гледам какво сполетя Германия и по-северните страни с тези циклони и зимни бури.., но ако е такова времето и зимни гуми не помагат, рискуваш много с евентуално излизане. ???

Аз съм сравнително млад шофьор, карам кола от 3 години и никога не съм карал със зимни гуми. Усещал съм обаче разликата, като се возя при някой, който е със зимни гуми, когато условията са снежни. Зимните гуми си драпат и се потегля и спира по бързо и лесно - за това спор няма. Но, както вече Angelmr спомена, колко са снежните дни в годината? Всеки шофьор си прави сметката, къде ще кара, с каква скорост ще кара! Тези които казват, че със летни гуми при –10 градуса, на сух или мокър път колата не спира, да се замислят за скоростта с която карат, вероятно несъобразена и то не само с пътната обстановка, ами и със своите възможности и с тези на автомобила. Ама то на пътя АМАН от състезатели с идеално оборудвани автомобили и не само. И за да не остава някой с грешно впечатление - не казвам, че летните са по добри през зимата, казвам, че за себе си съм преценил, че за града в който предимно карам през зимата ( Варна ) мога да натискам по-малко педала на газта, да спазвам по голяма дистанция и да си спестя 400лв. за гуми, които не след 5-6 години ( както каза Poacher ), а след 2-3 ще са изгубили качествата заради които се купуват нови. Не съм имал случай да не мога да спра или да тръгна в снежно време - в рамките на града обаче. За извън града :no: не смея, но пък винаги мога да си викна такси веднъж в годината и пак няма да ми излезе 400лв. , а ще мога и да :cheers:
 
Пеца, съгласен съм с тебе.Пореди години реших да си карам с чисто новите летни гуми и през зимата.Да, ама не.Грайфер - бол, ама нито спира, нито качва и минималните нагорнища.Оттогава, зимната гума си е зимна.Повярвай ми, няма нищо по - лошо от това, да гледаш как колите спокойно си минават край теб, а ти безпомощно ръчкаш скоростите, хукаш и си скубеш косите и то защото са ти се досвидяли някакви 100 лева за 3 години напред.Зимните гуми са като оръжието за лична самоотбрана - не дай Боже да ти потрябва и да го нямаш, може да е веднъжсамо, ама стига.Представи си, че наближаваш кръстовище и въпреки усилията ти да намалиш, колата се носи като някакъв филм и помиташ пешеходците.С каквато и скорост да караш, спирачния път на летните гуми на сняг е поне тройно по - голям от зимните такива и автомобила много лесно става неуправляем.Нека не си играем със здравето и живота на хората покрай нас, не сме сами на пътя и в колите си :exclaim:Вярно е, може да си хванем такси, но човек всякак изпада.....Снегът много често пада внезапно, а и ако сме с летни гуми се ограничаваме само в пределите на града....
 
Back
Нагоре