Здравейте, колеги!
На дълго и на широко тук във форума се писа и се пише, че пружинно-буталните въздушни пушки не трябва да се смазват. Аз съм тъкмо на обратното мнение. Личният ми опит показва, че пушките трябва да се смазват. За целта използвам тефлонов спрей по следния начин - след разглобяване и поставяне на нов маншет напръсквам маншета с този тефлонов спрей също и полиамидният или полиацетален пръстен в опашната част на буталото. Ако пушката е с телена пружина, напръсквам и пружината. След изпаряването на аерезело разнасям с пръсти смазката по възможно най-равномерия начин върху маншета, вътрешната част на цилиндъра и буталото.
Проблемите, които възникват със смазаните пушки се дължат обикновено на причинени драскотини върху мембраната на маншета. Обикновено всяка смазка след пъвроначалното нанасяне върху маншета и вътрешната страна на цилиндъра дизелира, но този дизел е опасен тогава когато е наранена мембраната на маншета (неговата периферия). И най-малката драскотина се превръща в улей, по който изтичат нажежени газове в следствие на дизелирането и маншета се разрушава. Ако пушката е тунингована както трябва и маншетът бъде прогонен както трябва, а не във фабричния му вид, то по този начин смазаната пушка ще произведе няколко дизелни изстрела без те да бъдат причина за възможни повреди. Същото се отнася и за уплътнинието на цевта. То трябва да бъде изработено от матириал подобен на този, от който се правят маншетите и да ляга плътно без да позволява течове. Моите пушки ги смазвам именно по този начин като това смазване е веднъж в годината. След като бъдат произведени няколко дизелни изстрела от там нататък пушката започва да работи както трубва. След отваряне се забелязва, че смазката стои и пушката си остава смазана за много дълъг период от време. Не смазаните маншети (фабрични) на всички пушки Гамо, Хатсан, Вайраух имат изключително висок коефицент на сцепление спрямо стените на цилиндъра.
Преди години фирмата Вайраух беше разработила пушка модел EL54 работеща на принципа на дизелирането като за гориво същата пушка използваше чист етилов етер. Тези пушки бяха снабдени с гьонени маншети, които предварително са здраво смазани с масло за фина механика. Известно време произвеждах гьонени маншеит, които по специална технология изпичах и установих, че наистина са високо устойчиви на дизел. Дори хей така, просто за развлечение, съм си правил експерименти с най-различни горивни смеси включително и с етерни коктейли, без това изобщо да се отрази на цялосттта на маншета.