Приклади - изработка и поддръжка

tzocho

Потребител
[sub][/sub]
qtex написа:
Може да не ми е точен въпросът, но колко излиза направата на обикновен дървен приклад (без специални цветови шарки или гравиране)? Става дума за пушка Gamo Cadet Delta .177. Пластмасовият вече почти се разпадна и в момента е закрепен с 2 метални парчета и болтове от двете страни на пушката + доста изолационна лепенка, а сега ще купувам Hatsan 135 и реших, че трябва да възстановя и старата пушка с времето. ;)
В този ред на мисли, възможно ли е да се намери нов пластмасов или е загубена кауза?
:rambo:
VIP Оръжейни Комплекси са вносител на Gamo. Провери на тел.0885/920608, но ако се навият ще падне чакане. Успех!
 

Loki

Потребител
Щом приклада се е разпаднал, значи пушката е доста стара и надали си заслужава нов, осбено правен от дърво.. освен ако някой който може, не ти го направи като подарък или за една почерпка (шише)...
Ето колко струва един нов станадартен буков приклад за Гамо Хънтър, приемерно:
http://www.versandhaus-schneider.de/product_info.php/cPath/40_41_769_201/products_id/21139..
 

Tesla

Потребител
Един приклад може да струва 10 лв или бутилка за талпата 10 за пилите 5 за шкурката и 10 за маслото ...Пришките и мацалото в къщи не се броят :). Резултата обаче е без цена..
angelmr написа:
Мисля че не е съвсем по темата, но не сме дърводелски форум все пак, така че ще питам тук. Съвсем скоро ще трябва да вадя една череша. Някой знае ли при какви условия и за колко време трябва да съхранявам дървесината за да стане използваема за нашите цели? И също така има ли нещо с което трябва да се обработва преди съхранението.

Едит:
Амаче съм и аз един заплес. :) Забравих да спомена че се интересувам от спецификата при обработката на корена. За приклад няма да стигне, а и за момента нямам на какво да сложа такъв приклад, но за други дреболийки да имам материал.
С пропарване се получава цвета на черешата иначе си е като чамово шкафче...Чух че около три дни траело пропарването... Мисля да пробвам с няколко часа или байц..
 

Loki

Потребител
Не разбирам от изкуствено сушене на дървесина, но преди година се запознах с един човек- иженер, на който това му е специалността и професията. Оказа се, че пропарването и осушаването на различни видове дървесина е всъщност доста сложен процес, с мн прецизна техника, за да се получи качествен материал за обработка и минимален брак.. Така че не съветвам в домашни условия да се суши парче по-голямо от дръжка на нож!..
..а и за това си има начини...
 
A

Anonymous

Гост
cyclopus написа:
Принципно по цял свят палисандъра и абаноса са най скъпи. Колкото до твърдост, въпроса е доста сложен, много претендират за най. На мен веднъж ми попадна преди време едно зеленикаво на цвят дърво ( африканско, някакво с незнайно име ), което доста успешно се справи първо с едно трионче, а после позатъпи и ножовка, а и длетото де измъчи. Такова плътно дърво не бях виждал до тогава, как са си правили негрите кейове от него ( според човека, който го донесе ), дето са били от незнаино време, само Господ знае. Същото беше потопено във вода и не беше много изненадващо и заплува доста под повърхността, както и не пое нищо от нея. Доста екзотичен дървен материал ми е минал през ръцете, но такова чудо не бях виждал и от тогава не казвам, ето това и това е, щото някъде може да има още по твърдо.
нарича се желязно дьрво--кебрачо--има пльтност 95% вьв вода не плува а потьва---от него се изработваха осите за винт на корабчета яхти и т-нт-смазвало сее посредством водата
 

big_dragon

Редовен Потребител
kebra4o написа:
cyclopus написа:
... Същото беше потопено във вода и не беше много изненадващо и заплува доста под повърхността, както и не пое нищо от нея. Доста екзотичен дървен материал ми е минал през ръцете, но такова чудо не бях виждал и от тогава не казвам, ето това и това е, щото някъде може да има още по твърдо.
нарича се желязно дьрво--кебрачо--има пльтност 95% вьв вода не плува а потьва---от него се изработваха осите за винт на корабчета яхти и т-нт-смазвало сее посредством водата
Не осите а лагерите на валолинията и по-точно последният, който е потопен във водата.
 

andro

Потребител
Не се изработват оси ,а се слага на дейтвуда,мястото където излиза гребния вал от корпуса на кораба ,слага се на мястото на лагера ,радиално разположени сегменти дърво.Вала лагерува в тях.
 

julioano

Потребител
Честит Ви първи сняг,а на мене нов приклад......
 

Attachments

  • DSCF7152.JPG
    DSCF7152.JPG
    963.4 KB · Прегледи: 328
  • DSCF7151.JPG
    DSCF7151.JPG
    961.6 KB · Прегледи: 233
  • DSCF7154.JPG
    DSCF7154.JPG
    948.6 KB · Прегледи: 289

Loki

Потребител
Ами честито! Хубав е, снимките също :bravo: сигурно колегата bio_ game1 го е сътворил.. дървото какво е, прилича ми на ясен.. (може и да е някъв орех..)

Сигурно стреляш и с лявятя ръка..
 

julioano

Потребител
Дървото е чудесен ясен без нито капка байц ,само масло ,а задтилъка си е от валтер .Beче го направих да се регулира, а ето как изглежда приклада с останалата част ...
 

Attachments

  • DSCF7156.JPG
    DSCF7156.JPG
    632.5 KB · Прегледи: 330
  • DSCF7162.JPG
    DSCF7162.JPG
    612.9 KB · Прегледи: 291
  • DSCF7160.JPG
    DSCF7160.JPG
    614 KB · Прегледи: 221
  • DSCF7161.JPG
    DSCF7161.JPG
    609.5 KB · Прегледи: 254
  • DSCF7164.JPG
    DSCF7164.JPG
    611.6 KB · Прегледи: 255

scandalo

Редовен Потребител
ФТКС
Намрих една статия дано е вярна и полезна!

За да се промени естественият цвят на дадена дървена плоскост или на друг дървен предмет, без да се закрие структурата на дървото, те се намазват с разтвор от определена боя, киселина, основа или метална сол. Тези разтвори са известни под общото име „байц", а самият процес — байцване. Нанесеният върху предварително обработената повърхност на дървото байц прониква на по-голяма или по-малка дълбочина в шуплите, без да ги запуши и без да скрие текстурата на дървото, която от някои видове байц изпъква дори по-ясно.
Един и същ байц не оцветява еднакво различните видове дървесина поради това, че тя има различно съдържание на определени химични вещества или е с различен строеж. Например един вид дървесина съдържа повече танин, а друг —по-малко, и с един и същ байц двата вида дървесина ще се оцветят различно. Ако се байцват с разтвор от калиев бихромат клен, бор, ела, бук, липа и др., те придобиват красив жълтеникав цвят, докато дъб, байцван със същия разтвор, ще се оцвети тъмнокафяво поради съдържащия се в него танин, който взаймодействува с калиевия бихромат.
Цветът на дървесината след байцване е в зависимост и от възрастта на дървото, от степента на неговата сухост и от мястото, където е израснало. Смолисти места по дървото трудно попиват байца, поради което материалите от иглолистните породи дървета (бор, смърч, ела и др.) се байцват неравномерно. Байцът не попива еднакво и от надлъжните и напречните разрези на дървото. По този причина, когато подлежат на байцване повърхнини, съставени от надлъжни и напречни разрези, или предмети, изработени на струг, добре е най-иапред да се намокрят с малко вода, особено напречните разрези и стругованите части. Намокрената с вода дървесина ще поеме байца на еднаква дълбочина. Ако предметът е изработен от иглолистен материал, добре е преди да се байцва да се отстрани намиращата се по повърхността му смола. До известна степен това може да се постигне, като повърхността се измие 2—3 пъти с разтвор, съдържащ 20 г настърган сапун в 1 л вода. Смолата може да се отстрани по-добре, ако повърхността се намаже с разтвор от 60 г калцинирана сода и 50 г калиев карбонат (поташ) в 1 л гореща вода. След обработката с този разтвор повърхността трябва да се измие с чиста вода. Праховидният байц се разтваря съгласно упътванията, дадени върху опаковката му във вода, спирт или друг разтворител, За разтварянето му трябва да се използува дъждовна, снежна,
омекотена или дестилирана вода. Ако получените разтвори са мътни, те трябва да се прецедят през филтърна хартия или гъсто платно. За байцване не трябва да се употребяват гъсти разтвори. Най-добре се поемат 3%-овите разтвори (3 г байц в 100 г вода или друг разтворител). Понеже някои от байцовете при стоене се утаяват или кристализират, преди употребата им трябва да се подгреят леко.
Преди байцването дървесината трябва да се шлайфа със ситна шкурка и добре да се почисти от прах и други замърсявания. Петната от туткал се отстраняват с топла вода, а мазните петна — с бензин. Дупките от гвоздеи и малки пукнатинки се запълват с безцветен кит, а ако ще се запълват след байцването, трябва да се използува кит в съответния цвят.
 

Loki

Потребител
Намрих една статия дано е вярна и полезна!

Статията е вярна, но материала, който е ползван е доста стар.. няма нужда от всичките тия галимации- съвременните байцове съдържат всичко необходимо за качествено оцветяване.... ако се ползват както трябва..
 

Loki

Потребител
niko написа:
Е, сега е моментът да обясниш как трябва :)

Първо, нека се опитам да обясня какво е точно байцването от моя гледна точка, базирана на някакъв опит. Не обичам байцването! Прилагам го в краен случай, но доста често се налага .. Върху мебели седи добре, но на приклади-не.. Защо- защото всеки вид дърво и всяка заготовка е различна и нещата опират до импровизация, няма определен стандарт като при металообработката и дървесината губи естествения си вид .
Дървесината (у нас) която става за приклади е орех, бук и явор, но той е екзотика и няма да го
обсъждаме.
Първата причина да не харесвам ефекта от процеса е уеднаквяването и заличаването на фладера при по- светлите парчета дърво, но именно при тях се налага байцване.
При бука байцването е почти задължително, оцветява се добре- структурата не се заличава, порите са малки и не потъмняват, но е склонен да прави тъмни петна. Затова е добре да бъде хубаво изшлайфан до № 800 шкурка. Но и това не е гаранция.
Вездесъщият Орех! Дърво с уникални характеристики (тегло, плътност, еластичност, поемане на вибрации, обработка и разбира се- красота) Красота, но скъпа! Естественият цвят и структура на ореховата дървесина от коренището и старата част на основното стъбло е несравнима кото излъчване на благородство и достолепие, което само природта може да постигне..
Но.. не всеки е готов да даде пари за заготовка, колкото стойността на половината си маркова пушка! Затова се налага да се ползват евтини парчета беловина с розовикав блед цвят, нуждаещ се от байцване. Ореха поема добре байца, равномерно, не прави петна, добива приятен цвят, но структурата се унифицира, губи се, и порите потъмняват, независимо от наситеността на оцветяващия разтвор. А това на мен не ми харесва особено..

Следва- видове байц, подготовка и нанасяне..
 

julioano

Потребител
Абсолютно съм съгласен с колегата ,аз също не харесвам байцването и смятам , че трябва да се прилага само в краен случай за оцветяване на лошо дърво -примерно бук ,но да унищожиш черница , акация ,или орех с байц си е разхищение ....
 

Loki

Потребител
Най- общо казано, байцовете са два вида- химически и пигментни.
Химическите байцове не оцветяват дървесината, а я тонират вследствие на химична реакция м/у съставките на разтвора и съставките на дървесината. Затова различни дървета обработени с един и същ байц придобиват различни нюанси. Най-често субстанциите са:
Калиев бихромат, калиев перменганат, калиев карбонат (поташ), амоняк, железен сулфат...
Повечето съставки са токсични, работи се трудно- изисква специална технология и оборудване, и затова не препоръчвам този метод. Въпреки това аз отскоро ползвам технология която мн успешно потъмнява ореха, без да скрива структурата, даже я подчертава още по- добре при светлите заготовки! Но.. е тайна...
Пигментните байцове представляват разтвори и дисперсии на различни природни и синтетични оцветители. В зависимост от разтворителя те биват водни, спиртни, ацетонови и маслени. По магазините се намират предимно водни байцове, добри са на „Селт” и „Лакпром”. Цветове- достатъчно, и не са токсични (не стават за пиене..!) В специализираните магазини за мебелно производство продават концентрати- италиански, гръцки, испански, които се разреждат с вода или ацетон и излиза на сметка (ако ти трябва количество). Приготвят ги и на место- готови за употреба, но по литър.. Байц става също и от воден разтвор на анилинови бои- за памук и прежда, но аз не съм пробвал защото е голяма играчка да постигнеш точния цвят..
Други начини за потъмняване на дървесината са термична обработка и пропарване, но се прави само промишлено..
Подготовката е прост, но мн важен процес, особено при водните байцове. Състои се в шлайфане, въпроса е как, и кога да спрем. Оформеният вече приклад се подхваща с шкурка №120- по едрата оставя дълбоки следи, трудни за изглаждане! Мн е важно да се следва последователността на едрината и да не се прескача пореден № шкурка! Да не се работи с изхабена шкурка, вместо друг номер! Кога да спрем- заблуда е това, че трябва да се шлайфа с №1000 и нагоре! Дървото започва да се полира и се получава обратен ефект- трудно поемане на байца и финиша, образуват се петна.
Примерна схема: 120- 150- 180- 220- 280- 320 или 360- 400- 500- 600! По- ситните шкурки са предназначени за мокро полиране на метали и лакови покрития. За изделия с размерите и предназначението на приклад не са необходими. За пример- паркет се шлайфа до 180-220, после не поема лака добре..
Важно!! Преди последните 3 шлайфания дървото се навлажнява с гъба и се изчаква да изсъхне добре!
Мокрене – съхнене- шлайфане и пак така... Целта е дървесината да отсръхне, за да не настръхва по време на байцването! След всяко шкурене прахта се почиства старателно с четка и парцалче. Не препоръчвам употребата на телена вълна на този етап, защото фини парченца метал остават в порите и после блещукат.
Друг процес от подготовката е предварителното запълване на порите (могат да бъдат запълнени и с грунд след байцването, ако дървото се лакира с пистолет..) Аз лично не го правя, защото не ми харесва, освен това цвета на пълнителя след байцването е винаги различен.. А и е по-обширен въпрос.

Следва- нанасяне на байца..
 

didarai

Редовен Потребител
Аз също байцвах приклад с калиев перманганат.Получава се равно оцветяване.За да няма петна,трябва да е добре разтворен или в дълбок съд,за да не се залепи някой кристал.При първа ръка не се получава много тъмно...което е добре.С всяка следваща ръка потъмнява все повече и това може да се използва за придаване на различни ефекти,но не с ясно изразен контур.Шарките се запазват и дори изпъкват.Стана красиво.Преди това приклада бе обработен по описания от Локи по-горе начин.Провалих се при лакирането.Първо със спрей гланц.Пръсках от много далеч от страх да не отече.Резултат....спрея свърши приклада на половина лакиран.Купих друг с идеята да препокрия "голите" места.Грешка!Голите ги препокри, а се отече по покритите вече.Трябваше да ги шлайфам .Почнах да шлайфам отеклото с шкурка 800 внимателно,но.....въпреки това неизбежно се смъкна от байца.Опитах да мина пак избелелите места....станаха по-тъмни.Леко шлайф да се изсветли....не мина номера,разликата е очевидна.Сега чакам малко по-топло време да го боядисам вече с боя и съм взел яхт лак кутия да го мажа с четка,щото за спрей явно не ми достигат уменията.
 

soundmax

Редовен Потребител
ФТКС
Аз на свой ред да попитам нещо, искам да освежа приклада на Feinwerkbau 300 su , на първо време смятам да потъмня с някакъв черен спрей ръкохватката и долната част на ложата че са поизносени и изстъркани, има ли значение какъв спрей да взема и препоръчайте някакъв ако има значение, също така трябва ли да се маха задължително досегашния останал слой боя и как най-добре да го направя, смятам да взема и хартиено тиксо да отделя останалата част от приклада при пръскането, по натам ще се занимая и с останалат дървесина да залича надрасканото, но затова е писано достатъчно как става :cheers:
 

ilian

Потребител
Структорен спей за брони ще ти свърши работа.Имитира грапава пластсмаса като напръскаш с него и става дабре :yes:
 

big_dragon

Редовен Потребител
Да споделя и аз малко личен опит:

Изработка на хамстер за Хасан​

Материала е добре изушен бук.
След оформянето се шлайфа по начина посочен от @Loki.Тук
Използван е готов байц, цвят палисандър, производителя е български Това е байца.
За финала не съм използвал лак. Използвано е масло на две ръце, закупено от Мосю Бриколаж, вносно (доста скъпо), това е маслото, безцветно.
Масло има особенна миризма, но това да не ви притеснява, на третият ден тя изчезва. Другата особенност е необходимоста покритието (импрегнацията) да се извършва ежегодно, ако детайла е изложен на атмосферни условия. Това е според инструкцията.
От резултата съм изключително доволен!
Резултата показвам на снимката:
 

Attachments

  • hamster bajc.jpg
    hamster bajc.jpg
    99.4 KB · Прегледи: 310
Нагоре