За композитните съм сигурен че си има табелка и си го пише кога изтича живота на бутилката, но за алуминиевите не знам някъде да има по щампите да пише тази информация за живота им. Не съм убеден на 100% но по спомен от четеното мисля беше 20-25 г живота на алуминиевите и 15-20 г живота на композитните.
Преди време бях попаднал на тая статия:
БУТИЛКА ЗА СГЪСТЕН ВЪЗДУХ
Бутилката за сгъстен въздух съхранява резерва от сгъстен атмосферен въздух. Налягането на въздуха в бутилката е 200 или 300 bar. При ВДА се използват три вида бутилки: стоманени, метало-композитни и изцяло композитни бутилки.
Запасът от сгъстен въздух в бутилката, при работно налягане до 200 bar, се изчислява по формулата:
С въздуха200 bar = V бутилката х Р въздуха [1]
където:
С въздуха200 bar – количество на въздуха в бутилката при налягане до 200 bar(l);
V бутилката – воден обем на бутилката (l);
Р въздуха – налягане на въздуха в бутилката (bar).
ПРИМЕР: Определете количеството на въздуха в една 6 l бутилка при отчетено налягане на манoметъра от 150 bar. OТГОВОР: 6 х 150 = 900 l.
При бутилки с работно налягане над 200 bar във формулата [1] се въвежда коефициент на компресия Кк, тъй като при налягания по-големи от 200 bar факторът на компресия на въздуха се изменя от 1:1 към 1:1,0917
При изчисления се приема, че Кк = 1,09. Така формулата [1] добива вида:
С въздуха 300 bar = (V бутилката х Р въздуха)/ Кк [2]
ПРИМЕР: Определете количеството на въздуха в една 6 l бутилка при отчетено налягане на манoметъра от 250 bar. OТГОВОР: (6 х 250)/1,09 = 1376 l.
Независимо от материала от който е изработена, бутилката за сгъстен въздух се състои от корпус и гърловина. Гърловината на бутилката е с вътрешна цилиндрична резба М 18х1,5 и трябва да съответства на изискванията на EN 144-1. Посредством тази резба към бутилката се присъединява нейният вентил. При по-старите бутилки, които не съответстват на европейската норма, тази резба е конусна и за да се оборудват с нови вентили е необходимо да се изработва специална преходна втулка. Тази процедура обаче е забранена в повечето от страните на ЕС.
Металните (стоманени) бутилки за сгъстен въздух са се наложили от практиката като много надеждни и непретенциозни. Те имат сравнително дълъг нормативно определен живот (за някой страни до 40 години, а в Германия използването им е безсрочно), превишаващ с над 50% живота на останалите видове бутилки за ВДА. Стоманените бутилки е необходимо да бъдат периодично проверявани и тествани в съответствие с изискванията на EN 1968.
Проблем при експлоатация на стоманените бутилки е голямото им тегло (около 55-60% по-тежки от композитните) и появата на корозия както отвън, така и вътре в бутилката. Вътрешната корозия при тези бутилки се появява след около 8-12 години експлоатация и се дължи най-вече на некачествената очистка и недоброто изсушаване на атмосферния въздух в процеса на компресирането му. Това се наблюдава особено при бутилки запълвани със сгъстен атмосферен въздух посредством едно и двустепенни компресорни инсталации. Тези инсталации не са оборудвани с автоматични дренажни системи и изпускането на кондензата от сепаратора на втората степен на компресора се извършва по преценка на оператора. Често той просрочва максималното време между две източвания на конденз (което не трябва да превишава 15 min) и част от влагата, макар и в минимално количество, постъпва във вътрешността на бутилката. Влагата, която се натрупва в бутилката при всяко пълнене, играе лоша шега на използващите ВДА в условия на отрицателни температури (под -10 оС). Влагата се увлича от потока на изтичащия от бутилката въздух, натрупва се в редуктора на ВДА и постепенно замръзва в процеса на редуциране на налягането. За замръзването (обледяването) на редуктора допълнитело влияние оказва понижаването на налягането, тъй като този процес е свързан с поглъщане на топлина.
Някои производители на бутилки за ВДА вече лансират метални бутилки, изработени изцяло от алуминиева сплав. Такива бутилки все по-трайно се налагат на пазара за водолазно оборудване и за медицински нужди и уверено „настъпват“ към ВДА.
В последните 10 години (най-вече след 2003 г.), пожарните и спасителни служби от ЕС все по-често избират за своите ВДА бутилки изработени от карбонови влакна и термореактивни полимери (напр. епоксидна смола), познати на Запад като „СFC-бутилки“, а у нас под името „композитни бутилки“. При тях, за по-голяма здравина се използва още една, вътрешна бутилка, върху която се изгражда самата композитна бутилка. Най-често вътрешната бутилка е от алуминий и имено това са т.н. метал-композитни бутилки. Конструкцията им е необходимо да съответства на изискванията на EN 12245. Вътрешната алуминиева бутилка е изработена от Al-Si-Mg (алуминий-силиций-магнезиева) сплав, позната като сплав Al 6061 или сплав Аl 7000. В последните 2-3 години като материал за външната обвивка на бутилките постепенно се налага органичния полимер Kevlar®, който е до 5 пъти по здрав от стоманата.
Когато вътрешната бутилка е заменена със синтетична бутилка, а алуминиева вложка има само в областта на дъното и гърлото, тези бутилки са познати под името изцяло (или напълно) композитни бутилки. Тяхната конструкция също трябва да е изработена в съответствие с EN 12245. Максималният експлоатационен срок на композитни бутилки се определя от производителите и обикновено е 15-20 години. Фирма INTERSPIRO лансира идеята си за NLL-бутилки, които според тях нямат ограничение в срока на употреба, но според повечето експерти в областта на дихателната защита най-вероятно става въпрос за метал-композитна бутилка със сърцевина от алуминиева сплав и максимален срок на живот от 48 години.
Най-използваните в практиката стоманени бутилки са с воден обем 6 l за работно налягане 200 или 300 bar, а при композитните най-предпочитани са 6,8 и 6,9 l бутилки с работно налягане 300 bar.
Основните производители на композитни бутилки са фирмите Luxfer Gas Cylinders(произвеждащи бутилките за ВДА на MSA Safety, SCOTT и Dräger) и АBB(произвеждащи бутилки за ВДА на Interspiro). Възможна е употребата на композитни бутилки с воден обем 9 l, но тъй като при тях разстоянието от остта на гърловината на бутилката до външният й диаметър е по-голямо, присъединяването към редуктора за налягане изисква специален преходен конектор. Специален Т-образен конектор се изисква и когато за увеличаване времето на престой в атмосфера, вредна за живота и здравето ще се използва „двойка“ композитни бутилки.
При някои модели ВДА намиращи се все още на въоръжение в Областните управления за пожарна безопасност и защита на населението (ОУПБЗН) у нас се използват две стоманени 4 l бутилки, съединени с Т-образен конектор, който се свързва с редуктора за налягане. Такива модели ВДА са „БР 16215“ ( производство на бившата държава ГДР, в употреба от 1988 г.) и „AGA 224“ (получени от Академията на МВР като дарение от Конфедерация Швейцария през 2002/2003 г). При ВДА Saturn S- 71 (производство на чешката фирма Meva, модел 1971 г., в употреба у нас от началото на 80-те години на ХХ в) стоманената бутилка е 7 l, характеризира се с голямата си дължина, причиняваща неудобство при работа, особено при гасене на пожари в сутерени и мазета, когато обстановката изизсква струярите да са приклекнали или седнали.
Все по-рядко производителите на ВДА прибягват до услугите на изцяло композитните бутилки. Причината за това е не само по-високата им цена (550-650 €) спрямо метал-композитните (300-400 €), но и чисто конструктивни проблеми с гърлото на бутилката и вложката от алуминий. Голяма част от тези бутилки не са херметизирани добре и след около 3 седмици се изпразват сами без употреба!
За по-добра топлоизолация и предпазване на ламинатния слой на метал-композитните бутилки, производителите на ВДА препоръчват използването на калъфи от Nomex® , но това не е задължително изискване в нито една страна от ЕС.
Върху всяка композитна бутилка трябва да е поставен етикет съответстващ на изискванията на EN 1089-2 и EN 1089-3, от който да можем да получим основна информация за нея (при стоманените бутилки най-важната част от тази информация се щемпелована върху бутилката, съгласно изискванията на EN 1089-1 и на българските подзаконови нормативни актове, отнасящи се до съдове под налягане).