Здравейте колеги и приятели,
Отдавна се канех да го направя и се радвам, че най-сетне намерих време да представя един освежаващ тунинг на една от най-любимите ми пушки - Haenel 312. Не е тайна, че този модел е голяма моя слабост, досаждал съм с много снимки на групи, направени с това оръжие. Фен съм на оригиналния дизайн на пушката, като тя е едно завършено, спортно, изключително чаровно оръжие, но по стечение на обстоятелствата моя личен екземпляр му спретнах преди време модерен тунинг. Тогава забравих да снимам и представя процеса. Сега, след като почти (из)насилих мой специален приятел -
Васко ( xpresident ) да си купи "най-добрата пушка на света", се почуствах длъжен да му я обслужа подобаващо. Предложих му да избере в каква насока да оформим пушката отвътре. Васко предпочете изцяло модерни вътрешности, т.е. като моя личен Хайнел. Та, ще представя процеса стъпка по стъпка, с цел всички да могат да постигнат резултата, който аз харесвам, и да се радват на една великолепна пушка, да я видят в още една (надявам се по-добра ) светлина. Искам дебело да подчертая, че това навярно не е най-доброто, което може да се направи, не ангажирам никой с моето мнение по въпроса. Просто споделям едно решение. Ако се хареса на някой, нека го повтори. Бих бил безкрайно щастлив ако на някой му допадне резултата поне толкова, колкото на мен.
Маншет и окачване на маншета - замяната на кожения маншет с нов, полиуретанов, направих поръчвайки артикула от руски сайт, който за моя приятна изненада изпраща маншети по пощата, идват за 4 дена от Москва, излизат по 7 лв. бройката, плаща се само с PayPal. Ето от тук става пазаруването -
http://www.airgunstore.ru/manzhety/manzheta_haenel_suhl_312_vd/
Маншета е затворен отпред а-ла Вайраух, с конусно захващане а-ла Гамо. С цел да постигна съосност на буталото при хода му в цилиндъра, да елиминрам триенето метал в метал, и да осигуря равномерна натовареност на периферията на маншета, исках да сложа направляващ полимерен елемент, пръстен, както е на всички популярни тунинги на пружинни пушки. Но така и така трябваше да се изработи и конусно захващане, реших да обединя двете неща в един детайл -
снимка 1 в дясно.
Пружина - при избора се ръководихме от това, да е популярна пружина налична на нашия пазар. Спряхме се на такава от Гамо 440. Същата е подкъсена на 24 витки, окрайчена, шлайфана и полирана. По принцип има място за 28 витки от въпросната пружина, но пушката става брутално пренатегната. Много се радвам, че Васко предпочете да търсим комфорт и елегантност, а не мощност.
Бутална група - при оригиналния дизайн, може би разчитайки на обилното редовно смазване на кожения маншет, буталото е грубо обработено, често с остатъчни следи от стругарския нож. Прилагам фино шлайфане и полиране до огледален блясък. Гамовската пружина е с малко по-малък външен диаметър от оригиналната. Изработвам метална мантия за пружината, която се пъха в буталото. Изработката е от изключително специален, ултра материал а именно от ...... дръжка на метла
-
снимка 2. След като се полира до огледало и цилиндъра, всички неща се сглобяват и буталната група придобива вида, показан на
снимка 3. Показал съм нещата преди/след
Оригиналния дизайн на пушката малко страда от изкълчване на пружината, поради късия заден водач. Прилагам изработване на относително дълга предна шапка-водач за компенсация на късия заден, а и за да няма контакт метал в метал на пружината с дъното на буталото -
снимка 1 в ляво.
Гумен демпфер на противооткатната система - много често притежателите на пушката правят грешката да гонят мощност и поставят несъразмерно силни пружини в тази елегантна пушка. По този начин, не стига че мощността не се вдига особено, но и заминава зъба на ригела, както и гумения демпфер, който заприличва на парцал. Да не говорим, че точността се влошава. Та, и на този екземпляр, макар и в много добро състояние, му беше натъпкана излишно силна пружина и на демпфера не му се беше разминало. Прилагам подмяна на демпфера с изработка на нов от изключително таен материал и по тайна методика - от тампон за ресьор на Nissan Terrano модел 86-96 год
: . Каталожния номер на частта е FSK 7550, има я в магазините за авточасти, струва 4 лв бр. Вътрешния диаметър съвпада, налага се само изрязване на пръстен и намалянето на външния му диаметър -
снимка 4.
След смазване и сглобяване, пушката беше замерена на рогатото ми хроно -
снимка 5. Извинявам се за х'американските мерни единици
. Иска да каже 180 м/с - 8,3 Дж с JSB 0.510
Та така
След всичко това, пушката заработва великолепно, елегантно и нежно, с малко над проектната си мощност. За мен поведението на оръжието е толкова важно, колкото и всичко друго. По мое мнение, Хайнел 312 е това което е, когато се зарежда леко и нежно като швейцарски часовник, работи като швейцарски часовник и е точен като ...... швейцарски часовник
Васе, постарах се много приятелю! Дано си доволен и дано е това, което очакваше. Очакваме снимки на цялата пушка, след като третираш приклада и г-р-у-п-и
Специални и най-искрени благодарности на
Дени (jethro) за прецизната (както винаги) изработка на полимерните детайли от снимка 1.
Поздрави на всички!