От нклк дни съм собственик на Хатсан 95САС.
Ето едно малко ревю на пушката от мен. Снимковия материал ще е оскъден, оказа се, че батериите на фотоапарата са паднали, основно по тази причина и снимките са без светкавица.
Първи впечатления - много красива и удобна пушка, балансирана и "прикладиста".
Дървения приклад е бижу. Орех, добре обработен, байцван и (вероятно) повърхностно импрегниран с нещо. Не е лакиран, не лъщи "като холна масичка", както обичам да казвам за някои пушки. Ефектна лазерно гравирана накатка.
Външно металните части са добре обработени, полирани и равномерно оксидирани. Прорезите и отворите в цилиндъра имат малки мустачки отвътре, трябва да се оберат преди вадене на буталото.
Мерникът е от новите хатсански, няма никакви луфтове.
Релсата за оптиката е закрепена с три точкови заварки и две издатини, влизащи през отвори в цилиндъра, така че да се премахне усилието по дължина при откат (и на предни модели от определен момент нататък е така).
При разглобяването се сблъскахме с особен проблем - болта, който държи цевта не щеше да се развива, дори след прилагане на неразумно голяма сила (счупих един качествен бит). За да извадим буталото се наложи да се избие щифта на щангата за зареждане.
След разглобяването открихме обичайните за марката стружки къде ли не, част от тях естествено (но нефатално за моя радост) забити в маншета. За сметка на това, цилиндърът е огледален, а буталото, отново характерно за марката, е масивно и добре изработено.
Прословутата "противооткатна система"
Най-опростено казано, това е една тръбичка от полимер, подобен на полиамид, през която минава болта за закрепване към приклада. Болта е само един, дълъг, излиза от другата страна на приклада, където се стяга с гайка и стопорен болт. Първи впечатления - няма как да прави това, което твърдят комшиите. При стрелбата по-късно впечатленията се оправдаха.
Мислим за пълно елиминиране на този САС. Няма да е трудно.
Цев
Сравнително добри нарези, съвсем леко неравни, основно в началото. Пробита малко накриво, но с прав канал
В предната част липсва фаска, а дулният срез беше така "оформен", че все едно не е отрязан, а прегризан.
Освен това, явно отпред е била натисната с центъра при струговането, защото беше леко замазана и стеснена на самия край, като калибъра беше станал някъде към 5,2-5,3. Всичко това се оправи с една нова фаска (за целта все пак махнахме цевта, голям зор видя).
Надулникът е пластмасов, на шлици, стопорен болт с вътрешен шестограм. Дупката му не беше пробита до края, така че при натягане болта не опира в цевта, а притиска към нея пластмасата, намираща се под него. Имаше останали леяци в него, но това не е болка за умиране, лесно се махат. А ако не, първите чашки ще си ги махнат.
Пред мерника има още един стопорен болт (на предни модели на Хатсан, за стопорни болтове се ползваха болтовете на мерника):
Но не можахме да определим, дали стопорните болтове са 3, заедно с новия, или е само той.
Пневматична група
Водачът на пружината е отделен от тапата. На нея има издатина за точното му центриране. Самия водач е по-дебел, отколкото трябва и пружината силно се трие в него.
Пружината има дължина 260мм, вътр./външ. диаметър - 19,2/12,4мм, 38 навивки с дебелина на телта 3,4мм.
Утежнителят е с дължина 35,1мм, дебелата му част е 18,7мм, диаметър на дебелата част 19,5мм, на тънката - 12мм.
Цилиндърът е с диаметър 27мм, ход на буталото 100 мм.
Спусък
Новия модел спусък, като на Х155. Изцяло метален. Елемента след спусъковия лост е нов (спрямо Х125 - Х150). Три много зли пружинки. Доста тежък спусък, дори след полиране и смяна на пружинките с по-меки и къси. Регулиращите болтчета имат минимален ефект (това, което е на самия спусъков лост трябва да се удължи, за да има изобщо ефект), при това само върху дължината и усилието на мекия спусък. Твърдия спусък е тежък. Когато не му действа силата на бойната пружина е почти невъзможно да се сведе. Когато има какво да го натиска, нещата в голяма степен се оправят, но има какво още да се иска.
Предпазителят е нов тип, като на АТ44, лостчето му минава през тапата. За целта тя е по-дълга, което "изяжда" от дължината на пружината. Отново автоматичен предпазител, но няма защита от натискане на спусъка при зареждане, както на магнум-хатсаните.
Скорост и мощност
Очаквайте продължение, като си оправя хрона ("децата на обущаря ходят боси" :-X)...