HATSAN - всички модели пружинни пушки на фирмата.

nik123

Потребител
Т.е. при "изхарчен" оригинален маншет се примиряваш с компромисен вариант.
 

redsox

Редовен Потребител
В страни от темата малко: аз съм ходил миналата година до микромакс в офиса им на улица Богдан в София. Правят още маншети за метеор но струват 19лв парчето.
 

nik123

Потребител
Здравейте, колеги! Тъй като вече съм прежалил хатсана си, като пушка за експерименти (hatsan mod. 80 grizzly), смятам да разширя съвсем леко фаската в задния край на цевта. Въпроса ми е- тая гумичка, уплътнителната, маха ли се по някакъв начин, ако да- как, и то без да я повредя? Смятам, че ще е по-добре да я махна, като обработвам цевта, за да не се наблъска с фини стружки. Благодаря предварително! IMG_20200502_155116.jpg
 

lynx

Редовен Потребител
Това е най-обикновен о-пръстен, изважда се с игла за секунда. Действай смело.
product_16197.jpg
 

DGman

Редовен Потребител
Хубаво е да се замени с нова.
Ако няма се слага тънка подложка за времето ползване
 

DGman

Редовен Потребител
Всички са цилиндрични

ПП.Това ми се струва малко смачкано
 
Последна промяна:

t.marev

Редовен Потребител
Здравейте, колеги! Тъй като вече съм прежалил хатсана си, като пушка за експерименти (hatsan mod. 80 grizzly), смятам да разширя съвсем леко фаската в задния край на цевта. .....View attachment 83798
А каква е идеята на този експеримент?
 

cilindura

Редовен Потребител
Колега Ник123, действай смело. Махай уплътнението . На всички Хатсан-и тези уплътнения са цилиндрични (втулки). Внимавай с фаската. Правил съм десетки експерименти, да не казвам стотици, при които съм установил, че дълбоката фаска, която поема цялата пола на чашката, води до спад на началната скорост. Също имам Хатсан-80 от най-старите модели, на който цевта е присъединена към цевната кутия посредством резба М14х1. Именно поради тази конструкция съм тествал различни конфегурации фаски. Най-точно и с най-висока скорост пушката стреля при положение, че цевта няма почти никаква входна фаска. Необходимо е само да се зачисти вътрешната периферия на входа до такава степен, че да не наранява полата на чашките. Идеята е следната: поставяйки чашката във входа на цевта, тя да влезе стегнато, така че да се получи момент на изчакване.Ако фаската е дълбока и приеме целия проектил без усилие, то същият ще е излетял преди да се е компресирал всичкият въздух в цилиндъра.
Когато махнеш цилиндричното уплътнение между цевта и цевната кутия, не забравяй да направиш вътрешна фаска на цевната кутия и външна фаска на цевта. Уплътнения се продават, но ако имаш възможност да си направиш сам, действай! Аз моите си ги правя от полиуретан с твърдост 80 единици по Шор.
 

nik123

Потребител
Благодаря на всички за инфото! Идеята на експеримента е, че полата на чашките JSB 1.645 г., които окончателно си харесах за стрелба с тая пушка, остава около 1 мм извън цевта при зареждане, може би защото са калибър 5.52 мм. И почти винаги, при заключване на цевта, част от оловото на чашката остава или по цевта отзад, или по предната част на цилиндровия блок. Пробвах опит с "натъпкване" с пръст, нокът и т.н., винаги остава малко стърчащо от чашката. Но като прочетох мнението на колегата cilindura, май ще се откажа от този експеримент, не искам да губи начална скорост, респ. мощност пушката. Иначе и инструменти си куших, но все ще им намеря приложение. IMG_20200503_110818.jpg

Едит: Малко повече инфо- ето снимки при зареждане на чашката и при заключване на цевта, както става с чашката:
IMG_20200503_111830.jpg IMG_20200503_111906.jpg
Ако това е нормално, да не пипам нищо?
 
Последна промяна:

redsox

Редовен Потребител
на мен това не ми изглежда нормално. Така смачкана чашката не знам каква траектория би поддържала. По-опитните колеги сигурен съм ще дадат идея как биха подходили.
 

cilindura

Редовен Потребител
  1. Колега, Ник123, съветът ми е да не пипаш цевта. Експериментирай с различни калибри. В случая главата на чашката, която ползваш, е твърде надкалибрена. Чашката трябва да влиза мазно,без почти никакво усилие. Но ако държиш да ползваш именно този тип чашки, огледай внимателно с мощна лупа входа на цевта. Не знам до каква степен си технически на "ти" с материята, но аз бих направил следното: зачистване на нарезите в началото на цевта, като се постигне плавен преход от гладка към набраздена повърхност, без да променям фаската. Прави ми впечатление, че напоследък "Хатсан" правят твърде дълбоки фаски. В началото, когато техните пушки се появиха на нашия пазар, цевите им бяха необработени - няма входни и изходни фаски. Те представляваха едни режещи ръбове, които бяха идеална база за направата на каквато си пожелаеш фаска. Но пък като качество цевите бяха боклук. Сега е обратното. Много добри цеви, но с дълбоки фаски. Трудни за модифициране.
 

ivodoc

Модератор
Модераторски Екип
Иначе и инструменти си куших
Тези "шмиргели" дето си купил ползвай за нещо друго, но не и за фаска на цевта.
Тази фаска там се прави със зенкер.
Така смачкана чашката не знам каква траектория би поддържала.
Полата е мека и налягането ще я "изпъне" и, ако всичко по цевта е наред, на изхода няма да я познаеш.
 

nik123

Потребител
Мерси на всички, много изчерпателно инфо, няма да бутам нищо, просто ще потърся друга марка чашки, горе-долу същия грамаж, но вместо 5.52 мм, калибър точно 5.5 мм :cheers:

Edit: Вече избрах и с какво ще пробвам, пак на същата фирма, дават ги 5.51, ще видим колко ще стърчи полата на чашката. Фен съм на чешките боеприпаси, за бойното оръжие ползвам боеприпаси на S&B

Screenshot from 2020-05-03 14-09-16.png
 
Последна промяна:

cilindura

Редовен Потребител
Колега, моята "Хатсан-80" е в два калибъра (сменяеми цеви) - 4,5 мм и 5,5 мм. Вземайки впредвид обема на компресора на пушката, най-добри резултати постигам в калибър 22 с тегло 0,87 грама. Моята пушка е силно тунингована, реално тя вече не е "Хатсан-80". Правил съм я преди 16 години, като тунингът включваше изправяне на цилиндъра.Компресията, която постигнах, е невероятна. Не съм променял хода на буталото.Но слагайки по-тежки чашки от посочения по-горе грамаж, началната скорост пада чувствително, запазвайки точността. Целта на тунинга беше изпъната траектория и добра групираност на попаденията на дистанция 30-35 метра. По-нататък ще пусна снимки на пушката. Външният й вид е доста атрактивен. Правил съм две такива със сгъваеми приклади. Като в комплекта на едната бях добавил и нож със серийния номер на пушката.
 

major-major

Новодошъл
"...като тунингът включваше изправяне на цилиндъра..."
Би ли дал повече информация, колега.Интересно ми е.
Благодаря!
 

nik123

Потребител
Благодаря, че споделяш опит. Ясно е, че ще се експериментира с грамажа на чашките. Аз се спрях на тоя грамаж, грубо казано, защото стрелям на дистанции максимум 20-25 метра, като предпочитам максимално висока поразяваща способност. Тук някъде (във форума) прочетох термина "дъскомер"- с тия сачми, по-тежките, като jsb 1.645, разпробивах чамова дъска 1 см на 15 метра разстояние, а на по-леките, например jsb rs jumbo 5.52 mm 0.87 g същата дъска идваше дебела повечето случаи. Оценявам старанията, които си вложил за твоя хатсан, то хобито си е голям стимул. Аз по моята направих и едно друго подобрение- свалих мерника, понеже видях, че "халтае", държи го едно болтче само, и го залепих отново върху цевта с хелметексово лепило след старателно почистване на повърхностите и така навих болтчето му, и прострелях наново.
 

cilindura

Редовен Потребител
Колега major-major, за работата по цилиндъра съм писал някъде напред в темата. Но ще го обясня кратко. Корпусът на пушката се състои от два детайла - тръба и тапа (вилка). Тази тапа е набита в тръбата и след това е заварена. При набиването на тапата в тръбата-корпус, при голяма част от пушките ( без значение от марката), се наблюдава едно раздуване там, където тапата контактува с тръбата. Идеята на преработката на работния участък на компресора е следната: изправяне и постигане на абсолютен цилиндър в работния участък. Това става чрез шлайфане с помощта на специално подготвен дорник. Ако цилиндърът се остави раздут, то това води до загуба на компресия. А при пружинните пушки компресията е много важна. И най-малкият теч води до загуба на сила и точност.
 

t.marev

Редовен Потребител
Иначе и инструменти си куших, но все ще им намеря приложение. View attachment 83812.....
Тези инструменти, не са подходящи за тая работа. Едри са, криви са, и искат високи обороти, за да стане формата правилна. Освен това трябва стабилно закрепване на детайла....както и известен опит, какъвто струва ми се ти нямаш. По-добре не пипай, ако това става само с тия чашки - смени чашките.
 
Нагоре