Фотоапарати и мобилни телефони

A

Anonymous

Гост
Това предаване по Дискавъри го гледах. Поредицата се казва "Модерни играчки". Хвалят всякакви хай-тек нещица, някои от които откровено ненужни. Склонен съм да предположа, че леко са манипулирали резултата от този тест. Няма как една цифрова снимка да има по-добра резолюция от фотолентата. "Пикселът" на фотолентата е молекула. Пикселът на цифровия сензор е електронен компонент, който се състои от значителен брой молекули.
Професионалните фотографи все още ползват лентови фотоапарати (или такива с единични плаки), I-MAX е на лента, има фотоапарати с цифрово управление на фокуса, затвора и т.н. настройки, който снимат върху лента... Сигурно има защо.
 

didarai

Редовен Потребител
Явно не чете английски.Няма да правя превод на Уикипедията.Ето отговор който получих в друг един форум.Да кажем по отношение на фотографията е еквивалентен на нашия за ВО.
Здрасти, didarai! Въпросът ти не е поставен коректно, но мисля че разбирам, какво имаш предвид под-качество. Предполагам това е способността на дадена система/носител, да улавя детайл от сцената и да го запазва, в някаква степен при увеличение. Ако е така то знай, че съвременните дигитални камери улавят повече детайл и го запазват по-добре при увеличение, при еднаква големина на сензор и филмов кадър. Проблема е, че сензорите стигат до относително малки размери, а филм може да има и 50x60см.. За момента дигиталните гърбове са достигнали 80 мегапиксела, ако говорим за "сингъл шот". Твърди се, че детайла при принт, който може да се извади от тях е сравним с планфилм 8x10inch. Аз мисля, че планфилма ще може да даде повече, но само ако е специфичен филм, сниман при специфични условия и процесван нататък до принт, от добри специалисти.
Като цяло, дигиталните камери имат повече "качество" при еднакви други параметри.

Не ми се спори повече по въпроса,а и честно казано не ме и интересува много.Поствам го като евентуално повод за размисъл относно качествата лента-матрица.За професионалните фотографи.......от както почна този спор(преди 2-3 г. май) започнах да следя при случайно засечени от мен предавания с фото сесии и други събития ,профи фотографите с кво снимат и ........... кво да ви кажа,често си преглеждаха снимките на апаратите..........знаем на кои ;) .Някои от тях в интерес на истината после използваха и лентови.По-малката част.Изводи от това знам ,че всеки ще си извади различни.Аз го споменавам като факт. :goodbye:
 
A

Anonymous

Гост
Да, това с фотосесиите и аз съм го виждал. Снима с дигиталния, разглежда резултата и ако му хареса, снима с аналоговия, с плака (планфилм в цитата, ако не бъркам?). Окончателната снимка, тази, която е за плакат, списание и т.н. е аналоговата. И това си има просто обяснение. Не само в много по-голямата резолюция на аналоговия, ами и в цената на плаките. Не си струва да се правят пробни снимки с нещо такова. А на дигиталния просто триеш от паметта.
Знаеш ли кое ми направи впечатление в цитата ти? Това "при еднаква големина на сензор и филмов кадър". Там е работата, че големините не са еднакви. ;) И забелязваш ли колко йезуитско е казано? Не се уточнява какво има предвид под "еднакви големини". Дали са физическите размери, или резолюцията???
 

s73r01d

Потребител
Е баси йезитско казаното, какво неясно има. Човека повече от ясно е казал при еднакви размери на сензорите.

За тия на които им идва неясно, ако размера на аналогивия филм (плака) и размера на дигиталния сензор са еднакви качеството на снимката е в полза на дигиталния. Тоест за любител който снима с фото което може да се носи с 2 ръце дигиталния е по-добър.

Ако потребителя е мега профи с плака метър на метър, по-добре да ползва аналогов, че дигитален сензор с такъв размер само по-поръчка и след разрешение от ЦРУ с подпис и печат от КГБ.
 

didarai

Редовен Потребител
s73r01d...точно така.Въпроса беше зададен за 35 мм филм и еднакъв с него(като физически размер :exclaim: ) сензор(и специално за долния пост:при еднакви условия/параметри за сравнение на технологията ,а не на модели апрати и цени).То и от Уикипедията го цитирах това(а в линка си пише и размера до който достигат сегашните сензори и е далеч над 35 мм) и някакви хора в някаква телевизия пред цял свят се "изложиха"(като че ли предаване по Дискавъри е равно на клип по Ютуб),но който иска ,нека още си вярва в предимствата на лентата.След още 2-3 години тази "вяра" ще е мъртва окончателно. :p
-----------
Приключвам с писането по темата.Който се интересува повече да посети ФотоФорум.Там има и снимки на залези и кво ли още не с цифрови апарати ,а и по-бързо ще приключи спора ;) .Аз както казах съм запознат на ниво "обща култура" с фотографията,но там са доста добре" запознати" ;).Успех с убеждаването им как лентата е незаменима(все още има явно за какво да се захванат привържениците и но няма да за е дълго :death:)
 

belyatamax1

Потребител
SONY CYBER SHOT DSC-S930-10Mp или 12Mp-цена около 200лв+,размер на матрицата 1/2,3 инч.-малко под 25мм2
Canon EOS 5D Mark II kit EF 24-105 mm IS 21 мегапиксела,около 6000 лв, Full Frame CMOS сензор- площ колкото 35мм лента или 864мм2
Така както е разбрал човека говори за детайли и запазване на детайлите при увеличение или "остротата на изображението". Да може да направи по детайлна снимка,но само това и на друга цена....Що се отнася за да улови цвета и наситеността на цветовете-фото плаката си остава не заменима.Съвременните цифрови фотоапарати били те рефлексни(с огледало) или не си имат предимства,но и много недостатъци,ако някой иска да сравни цифров и такъв с лента нека вземе един огледално-рефлексен апарат с лента и цифров по за 500 лв(примерно) и да ги сравнява.Или може да вземе един стар за 2-300 лева с лента и един за 2000 лв цифров и пак да сравнява(при едни и същи условия или обектив примерно)....
Всеки апарат си има място,било цифров,скъп,евтин или с лента.
Някой от вас снимал ли е залез с цифров апарат?
 

Attachments

  • 428px-SensorSizes.svg.png
    428px-SensorSizes.svg.png
    15.4 KB · Прегледи: 44
A

Anonymous

Гост
Баси, 12 МП матрица с площ 25мм[sup]2[/sup] и 21 МП с площ 864 мм[sup]2[/sup] :eek: Евтиния има 480 000 пиксела на кв. мм, а скъпия - 24 300 пиксела на кв.мм ??? 20 пъти по-голяма плътност на сензора срещу 30 пъти по-малка цена. Не разбирам. Освен ако 12-те МП за евтиния да са емулирани, да не са реални.
А тия 480 000 пиксела на кв.мм са грубо 700 пиксела на линеен милиметър или 1,4 микрона за пиксел (6,4 микрона за по-скъпия). Колко ли е размерът на молекулата сребърен йодид?


П.П. Ралфи (ЕДИТ - да се чете Дидарай; извинявай Ралфи, не знам как го допуснах), това че нещо е по-съвременно от друго, не означава задължително, че е по-добро. Кати и Азис са много по-съвременни от Бах и Бетовен ;)
 

CaMyPau

Редовен Потребител
ФТКС
ФТДМ
Предполагам Ралфи е имал в предвид развитието на нанотехнологийте и минимизирането на нещата. Плътността на матриците е едно от тях. При съвременните модели предполагам плътността е по-добра. А доколкото ми е известно добивът на една качествена голяма матрица с висока плътност е труден. Не миналите теста такива, се пренабиват и продават като по-малки. Горе долу като при производството на процесори. Може и инфото ми да е грешно, не е проверен източника. За процесорите съм сигурен.
 

Архитекта

Редовен Потребител
ФТДМ
Мислех си, че тази тема съществува за да е от полза на любители-стрелци, които са /или прохождат като/ любители-фотографи. Темата неусетно се превърна в поле за спорове на ниво, касаещо единствено професионалната фотография. Въпреки 30-годишната си любов към фотографията категорично считам, че тази, както и други подобни теми във форума, несвързани по никакъв начин с пушките и стрелбата, трябва да бъдат изтрити :yes: !
 

prinz Eugen

Потребител
Архитекта хубаво е че така смяташ...но разделът е Дъра-Бъра....ако искат и за капачки за буркани да пишат хората-пречат ли ти по някакъв начин ;)
 

dp1962bg

Потребител
ФТДМ
Пичове, едно време пикселите се залагаха ХАРДУЕРНО на производствено ниво в лентата под формата на зърненост на фоточувствителното покритие. Това се изчерпва технологично тогава, толкова е можела технологията, толкова е правела. После се появи цифровата технология. За нейните темпове на равитие няма смисъл да говорим. Там е разковничето, технологията се развива по посока на цифровизация (логично). И едното и другото е цифрово - старото с размера на зърното на светлочувствителното покритие върху лентата, а новото с броя на пикесите в чипа.
 

big_dragon

Редовен Потребител
Ralfi написа:
Ама аз даже нямам и 1 мнение в тази тема ;) Е, вече имам.
Този пък иска да има мнение във всяка тема....

Сега по темата:
Спора започна от мой пост и ви моля да успокоите страстите.
Новите технологии се налагат със страшна сила и ако не е дошъл момента то неминуемо ще дойде време когато ще спре да се използва старата технология, но в момента не е така. Защо ли?

Понеже в момента не мога да покажа мои снимки, ще покажа само една от нета на ФЕД-4.
Апарата си има всичко далекомер, светломер, самоснимачка, калкулатор за пресмятане на експозицията, възможност да се сменят обективите и др. неща които за времето си бяха страхотен лукс за апаратите от любителският (сега му викат хоби) клас.
 

Attachments

  • fed 4.jpg
    fed 4.jpg
    99.4 KB · Прегледи: 20

Архитекта

Редовен Потребител
ФТДМ
prinz Eugen написа:
разделът е Дъра-Бъра....ако искат и за капачки за буркани да пишат хората
Хвана ме - така е :cheers: ! Просто не харесвам споровете в стил "заради самия спор".
Ако срещна конкретен въпрос от колега, който е в моята компетентност - с удоволствие бих отговорил :yes:.
 
A

Anonymous

Гост
big_dragon написа:
Ralfi написа:
Ама аз даже нямам и 1 мнение в тази тема ;) Е, вече имам.
Този пък иска да има мнение във всяка тема....
Не е така. Грешката е моя, въвлякох го по недоглеждане във спор, в който не е вземал участие. Обърнах се към Ралфи, а беше насочено към Дидарай. За което се извинявам още веднъж.

Съгласен съм, че цифровите са бъдещето. Аз самия съм с цифров, при това от 9-10 години. Направо е дърво в сравнение с днешните технологии. Като си взема друг, пак цифров ще е. Това е бъдещето, по-удобни са, а и вече е трудно да намериш къде да ти промият лента. Още по-трудно е да намериш къде да я промият добре, без да съсипят нещо.

Но все още аналоговата фотография има преимущества пред цифровата. Професионалистите все още не са изхвърлили лентовите фотоапарати.
 

lynx

Редовен Потребител
Да, но ние не сме професионалисти.
Аз си подменям през 1-2 години апарата/цифровия/ и ми прави впечатление, че качеството скача напред с огромни темпове, което много ме радва.
Много скоро обикновения потребител ще може да се сдобие срещу 150-200 лева със сапунера която прави страхотни снимки.
Не ви ли радва този факт?
До преди десетина години цифровите апарати правеха отвратителни снимки, а вижте сега какво е положението?
И все по-добре ще става!
;)
 

dinkata

Редовен Потребител
Архитекта написа:
Ако срещна конкретен въпрос от колега, който е в моята компетентност - с удоволствие бих отговорил :yes:.

Ее ако мислеха всички така.... :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
 

angelmr

Редовен Потребител
Dejmos написа:
Колко ли е размерът на молекулата сребърен йодид?

Сребърния йодид няма молекула, той е кристално вещество. В момента не мога да цитирам попамет колко е минималния размер на монокристал постиган някога, ако имам време ще провееря в публикацитре. НО на практика в реални условия кристалите сребърен йодид ще са си доста едрички в сравнение с последния достижения в микроелектрониката. Не гарантирам че информацията е вярна но бях чел за електронне елемент от около 100 атома. Въпороса който си задавам е друг. Надявам се да има тук някой достатъчно запознат за да му отговори. Та интересно ми е при достатъчно голяма миниатюризация на детектора или на оптиката дали няма да започне да се вижда интерферентна картина насложена върху снимания образ?
 

big_dragon

Редовен Потребител
angelmr написа:
Dejmos написа:
Колко ли е размерът на молекулата сребърен йодид?

Сребърния йодид няма молекула, той е кристално вещество....

@angelmr

Колега, не знам с каква научна дейност се занимавате, но вероятно ви липсва началният курс по физика и химия от прогимназията.
Няма вещества дори и кристални които да не са образувани от молекули или атоми (молекулата се състои от свързани атоми), а за монокристала не е проблем минималният размер, а максималният. За минимален размер на монокристала се приема размера на кристала от две молекули и тн.

Те това сега е спор от любов към спор(т)а....
 

angelmr

Редовен Потребител
big_dragon написа:
angelmr написа:
Dejmos написа:
Колко ли е размерът на молекулата сребърен йодид?

Сребърния йодид няма молекула, той е кристално вещество....

@angelmr

Колега, не знам с каква научна дейност се занимавате, но вероятно ви липсва началният курс по физика и химия от прогимназията.
Няма вещества дори и кристални които да не са образувани от молекули или атоми (молекулата се състои от свързани атоми), а за монокристала не е проблем минималният размер, а максималният. За минимален размер на монокристала се приема размера на кристала от две молекули и тн.

Те това сега е спор от любов към спор(т)а....

Малко избягваме от темата, но първата ми дисертация беше на тема разтворимост на неорганични соли. Така че кандидатския минимум който съм държал над 50% е насочен именно към структура на неорганичната материя. Та проблема ми е познат много добре. :) Повярвай ми в структурата на никоя сол като стребърния йодид няма молекули (макар че в много соли има молекулни йони но това е друг въпрос, който не засяга сребърния йодид). Тя за това се нарича йонна решетка. Това се учи дори в началния курс по химия ако не вярваш погледни в някой учебник само не знам в 7-ни или в 8-ми клас се учи. :)
А по въпроса за минималния разметр на монокристалите дори на теория не си прав. Има процеси на стареене на утайката при които по-големите частици се укропняват за сметка на разтварянето на по-дребните. Така че реално въпроса за това какъв е минималния размер на постигнатите монокристали има много голям смисъл. :) Вярно е че можеш да имаш зародиши с произолно малък размер, но какви реални кристали ще получиш в действителност зависи от много параметри.
 

Архитекта

Редовен Потребител
ФТДМ
Във всеки процес на развитие на техниката има революционни моменти, които дават нови направления и тенденции в съответната техника за десетилетия напред. Такъв момент във фотогрофията е въвеждането на компактния любителски формат /който по-късно става и професионален/ - кадърът 24х36мм върху филмова лента. Това се случва в края на 30-те години. Немската фирма "Лайка" конструира свръхкомпактен /и до днес/ любителски фотоапарат, който за пръв път ползва 35мм кинолента с перфорация, вместо широкоформатния 60мм ролков филм:

Непосредствено след втората световна война руснаците произвеждат първия Фед-1. Открийте разликите:

Няма такива ;).
С усъвършенстването на оптиките този формат бързо става приложим и за професионална фотография. Форматът и до днес във фотографските среди носи името "Лайка формат". И понеже всичко след този преломен момент - оптики, конструкция на фотоапаратите и т.н. се развива и настройва по този формат, следите от този преломен във фотографската техника момент се носят и до днес: след дълги години на развитие дигиталните матрици най-после достигнаха заветните 24х36мм - така наречените full-frame матрици. Засега фул-фрейм апаратите са бюджетно достъпни само за професионалисти. Но не е далеч момента, когато ще станат достъпни и за широкия потребител :).
 
Нагоре