Технически обсъждания за принципа на действие на ПЦП

Евгений Б.

Редовен Потребител
Утре сигурно ще го направя и това упражнение. Да видя само за 100 изстрела какво ще се промени, че новата пружина предполагам, че ще поолегне малко. Пък и прецених, че ако е под 240 с набора от шайби, които имам вече, евентуално ще мога да влиая за допълнителен натяг.
 

Евгений Б.

Редовен Потребител
Недей, благодаря. Покрай клапана и тестовете с о-пръстени и след това с обикалянето по стругари да ми направят нови уплътнения съм е помпил на вечер по 2-3 пъти(над 20-30пъти), свикнал съм вече, не знам и сега на финала с новия клапан защо не го направих, по-скоро не исках да бърникам редуктора. Вижда му се края вече, пуснал съм си отпуска тея дни да е нагодя преди закриването, че докато не й сетна някаква подходяща скорост, не мога да настроя и оптиката.
За сега се държи добре, 200-170 бара, 233-234м/с без подскоци.
 

Евгений Б.

Редовен Потребител
Опа, пак аз. Колко г/д се счита за нормален разход на изстрел при 16дж?
След всичките въртележки с пружинката на удърника и регулатора, достигнах желаната скорост, но, разхода стана около ~1.8 бара на изстрел, от 200 до 90бара, към 60 изстрела и пак почна почесване по главата. Жоро-Дилома ме беше посъветвал, че с по-твърда пружинка на клапана влиая главно на преразхода, не толкова на скоростта, та дойде и нейния ред. От 0.5 диаметър с усилие на отваряне 500гр, минах на пружинка с 0.6д и 700гр усилие(Ачка, окепазих ти пружинката). Резултат нулев. След това нагодих една с 0.8д, усилие за отваряне на клапана над 2кг и пак нищо, даже май се появи още по-голям преразход. Пак почесване.
Върнах се на пружината на удърника, последно е оставих леко натегната, защото в отпуснато положение и с 5мм допълнителен натяг вадеше 450м/с в началото. Отпуснах е маскимално, без да хлопа и май се получиха нещата, благодарско на Ачо, че вчера ми сподели, че като отхлабва леко неговата, му пада преразхода.
Вчера на халето с 2 бара разход, стреляше с 243м/с, оказа се че и хроното ми уж мери точно, след като го сравнихме с показанията на фх хроно. Днес след всички интервенции извади скорост 238-240м/с и около 1 бар разход на изстрел, в нормите ли е?
Последно вдигнах и редуктора на ~84бара, за да постигна скорост около 242мс, защото смятах, че хроното ми мери с 5мс отгоре, мисля че остана да го врътна леко надолу.
 

Attachments

  • IMG_20221106_172629.jpg
    IMG_20221106_172629.jpg
    192.9 KB · Прегледи: 36
  • IMG_20221106_172653.jpg
    IMG_20221106_172653.jpg
    200.3 KB · Прегледи: 36
  • IMG_20221106_172707.jpg
    IMG_20221106_172707.jpg
    181.8 KB · Прегледи: 31
  • IMG_20221106_172722.jpg
    IMG_20221106_172722.jpg
    198.6 KB · Прегледи: 36
Последна промяна:

wakafaka

Редовен Потребител
Да мериш бар на изстрел е грешно.Ето калкулатор за налягане и обем.
1cc на 100бара =100cc на 1 бар(атмосферно налягане)
1cc на 200бара =200cc на 1 бар
И разхода ти е много за 16J.Аз на моята 71J забелязах че при по-ниски налягания(80бара) започва да гърми по няколко пъти.Вероятно защото при ниските налягания клапана се отваря много по-лесно и с натегната пружина на ударника е като каратечница.Ефекта се нарича Hammer Bounce(буквално преведено подскачащ ударник между стержена на клапана и пружината на ударника)
Има няколко варианта да контролираш разхода.
1.хода на клапана.При положение че не търсиш сила можеш да ограничиш хода на клапана за да не се отваря толкова много.
2.пружината на клапана.В зависимост от дължината на въпросната пружина може да окаже голямо влияние върху затварянето на клапана.При една и съща пружина с дължина 25мм и 50мм на по-късата ще трябва двойно по-голям натиск за да я свие 1мм.Ако търсиш малък ход на клапана слагай максимално къса пружина.
3.Тегло на ударника-за 16J вероятно и лек ударник ще ти свърши работа и няма да подскача колкото тежкия.
4.Пружината на ударника и спирането и (ще експериментирам скоро как ще повлияе)
5.Налягане след редуктора.Можеш да пробваш да вдигнеш налягането на 100b и да отпуснеш пружината на ударника.

Аз съм с пружина с тел 1.6мм на клапана и даже си мисля че трябва по-силна а пък съм на 160bar 71J.
Отделно мисля да експериментирам със различен дизайн на клапан(идеята ми е потока на въздух да връща клапана много по-бързо).Незнам дали някой го е пробвал.Знам че ще върши работа със сигурност само трябва да уцеля точния диаметър на шапката на клапана.Друг е въпроса дали ще ми ограничи мощността.

Untitled-1.jpg
И ще пробвам това със спирането на пружината на ударника.Идеята е при удара на клапана ударника да натиска само със кинетичната си енергия без натиск на пружината в този момент т.е. нещо да спира пружината 2,3мм преди ударника да се удари в клапана.Това трябва да спре ударника от подскоци.
 

Евгений Б.

Редовен Потребител
@wakafaka , по спомен разстоянието от клапана до леглото, на което ляга пружината беше 16мм, а пружината, която натъманих е 18мм и е доста корава. В момента броя на изстрелите ме удовлетворява, изчетох и изгледах доста материали и с помощ от съфорумници в една друга тема, г/д вече съм наясно как бих намалил още преразхода. В моя случай ми трябва малко по-слаба пружина на удърника, защото сегашната е максимално отпусната и мога да намалям скоростта единствено от регулатора и съответно съм се примирил със сегашния преразход.
По-натам пак ще се върна на преразхода, че в момента на преден план ми е друг казус, който беше първоизточника на заигравката с пружините - евентуален проблем с редуктора.
 

wakafaka

Редовен Потребител
Ето какво имам предвид под подскачането на ударника-снимал съм моята пушка как подскача ударника.Незнам на 160бара дали отваря клапана няколко пъти или само първия път докато на 80бара със сигурност отваря клапана няколко пъти.Снимано е на 960кадъра/сек и се вижда. Ударника се блъска в клапана и накрая се удря в един 2.5мм о-пръстен.
Линк към видеото
Също така съм забелязал че ако пружината на ударника отворя клапана максимално и да я натягаш повече няма полза.
 

sts1969

Редовен Потребител
Ето какво имам предвид под подскачането на ударника-снимал съм моята пушка как подскача ударника.
Преди време, за да елиминираме вторичният удар на ударника, слагахме по-къси и корави пружини на Хатсаните :pardon:. В свободно състояние, пружината хлопаше около 1мм свободен ход, и след изстрел, ударника нямаше сила да удари силно по иглата втори път, даже руснаците помня слагаха гумени пръстени, който да посрещат ударника при вторичният удар.
 

The PuNiShEr

Редовен Потребител
Ето какво имам предвид под подскачането на ударника-снимал съм моята пушка как подскача ударника.Незнам на 160бара дали отваря клапана няколко пъти или само първия път докато на 80бара със сигурност отваря клапана няколко пъти.Снимано е на 960кадъра/сек и се вижда. Ударника се блъска в клапана и накрая се удря в един 2.5мм о-пръстен.
Линк към видеото
Също така съм забелязал че ако пружината на ударника отворя клапана максимално и да я натягаш повече няма полза.
Колега, тези няколко удара на ударника по клапанната игла идват от дългата и недостатъчно пъргава и силна пружина. Направи си най-най-простия експеримент. Намери си 3 пружини с различна по дебелина тел, примерно ако сега си с 1.4 мм тел, намери си 1.5 и 1.6 дебелина на тела. Тествай всяка една пружина като преди това си направиш като настройка необходимата скорост с която стреляш и след това виж поведението на всяка една на забавен кадър както е във видеото което си направил. Мисля че сам ще видиш разликите, няма да е нужно повече да се мисли по въпроса ;)
 

Евгений Б.

Редовен Потребител
Опа, тъй като имам леки спънки със скоростите при различни температури и макар за повечето от вас да не е проблем, при мен натягането или отпускането на пружината на удърника е съпътствана с разглобяване на половината пушка, след което гайката, която е "залепена" с фиксатор и регулира натяга, трябва да се развие и да се "залепи" наново със желаната скорост. Та, желанието ми е да смаля до минимум факторите влияещи на скоростта при промяна на температурата, след, което вече ще привикна при какви градуси, какви скорости дава.
Редуктора тук го изключваме, за него писах в другата тема.

Ето как е измислен удърника на Steyr 91.
IMG_20230129_000940.jpg
IMG_20230129_000914.jpg
IMG_20230129_000639.jpg
Леглото в което се намира е 10мм, пружината е 9.7мм, гайката, която служи и за водач е почти 10мм и тя, съвсем леко хлопа (да кажем, че е 9.95мм).
Дали ако гайката се замени с материал, ползван за клапани би била по-малко податлива на температурни изменения? Единствената сила, която й е упражнена е от натяга на пружината. Другото, което ми се струва удачно е да се намали леко диаметъра на гайката, за да има повечко местенце при свиването и разширяването й за по-малко триене евентуално.
Благодаря предварително.
 

De_Marco

Редовен Потребител
Може ли някой да структурира в две думи, какви са предимствата на щанцовата пружина, пред конвенционалната телена? Интересува ме хода й, скоростта й, както и твърдостта. Доколкото знам, щанцовите се класифицират по 5 степени за твърдост, като са обозначени цветно, експоденциално жълта, синя, зелена, червена, сива. Доколкото прочетох, най-меката се свива безопасно до 50% от дължината си, като оттам нагоре, тези проценти се намаляват с по 10%. Имате ли наблюдения, коя по цвят и твърдост е подходяща, за замяна на оригиналната на ударника, защото ми се струва, че трябва да е или най-меката жълта или втората, синя, съответно с 50% и 40% сгъване. Заслужава ли си като цяло замяната с такава, а не с по-дебела телена?
 

Gadnqra

Редовен Потребител
Щанцовите пружини, почти не се огъват странично и разпределят по-правилно силата, при натиск и отпускане, напред - назад. Тоест почти нямат странични загуби. Съответно и скоростите, които дават, са по-константни. По-здрави са и имат по-дълъг живот. Но не е добре и не е необходимо, да се ползват навсякъде. За ударник на Бигмакс стават. Ползвал съм от синята серия - 8 мм външен диаметър. Отворът на ударника, предварително трябва да се разшири, за да влезе пружината и да работи правилно.
 
Последна промяна:

De_Marco

Редовен Потребител
Да, благодаря за инфото. Отворът на ударника съм го разширил на 9мм. от преди, защото исках да сложа по-голяма пружина, за да може да пребори съпротивлението на сложения във Флашпъп, кралски клапан. Не се получи, поради конструктивната липса на лостов механизъм при Хатсана и трудното зареждане. Надявам се, със синя щанцова пружина да го направя успешно.
 

llcoolj

Редовен Потребител
Доколкото знам, щанцовите се класифицират по 5 степени за твърдост, като са обозначени цветно, експоденциално жълта, синя, зелена, червена, сива.
Относно цветовете и видовете щанцови пружини.
 

Attachments

  • Видове щанцови пружини.png
    Видове щанцови пружини.png
    66 KB · Прегледи: 49

Hidden

Редовен Потребител
Мисля, че тук е мястото да питам откъде се намират читави пружини в България? И телени и щанцови. Проверявах на няколко места - или са къси, или с грешен диаметър, или правят по даден размер, като за пружина искат 20 лв. Видя ми се много.
 

wakafaka

Редовен Потребител
Мисля, че тук е мястото да питам откъде се намират читави пружини в България? И телени и щанцови. Проверявах на няколко места - или са къси, или с грешен диаметър, или правят по даден размер, като за пружина искат 20 лв. Видя ми се много.
Или другия вариант е от Aliexpress.Само че там щанцовите са им със правоъгълен профил с остри ръбове.Почват от външен Ф8 през 2мм Ф10,Ф12 и т.н. Вътрешния диаметър е на половината на външния.Само че там цветовете са други(примерно най-слабите са жълти)
 

Mutata

Потребител
Мисля, че тук е мястото да питам откъде се намират читави пружини в България? И телени и щанцови. Проверявах на няколко места - или са къси, или с грешен диаметър, или правят по даден размер, като за пружина искат 20 лв. Видя ми се много.
В допълнение към отговора на Гадняра, ще добавя и пружини "Краско". Имат офис в Пловдив.
 

wakafaka

Редовен Потребител
Скоро се замислих защо клапаните по турските пушки не са на конус.На двигателите с вътрешно горене всички въздушни клапани са направени на конус 45градуса.Реших да направя един клапан и легло на конус за проба.Постигнах същите скорости с по-малко налягане(от 150 бара на 140бара.
Някой ако е пробвал такива експерименти да сподели.Когато мога ще го пробвам и на другата пушка.
Ето пример на клапан под конус.
Untitled-1.jpg
 

Gadnqra

Редовен Потребител
На Суматрите ги правя така - на конус. На краловете са прави, защото гърловината в клапанното тяло е изпъкнала и ще пречи да затваря. А и когато е плосък, клапанът затваря по-бавно и пуска по-голяма порция. Разходът също е по-голям. Ако се разстърже и изравни гърловината, може да се разшири и отворът и и да се сложи конусен клапан. Все се каня да опитам.
 
Нагоре