ПОСТАВЯНЕ НА ВЪПРОСИ И ДИСКУСИИ ЗА КОИТО НЯМА ОБОСОБЕНА ТЕМА

Дискусия в 'Общи дискусии' започната от ivodoc, 16 Юни 2009.

  1. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
    Всеки може инцидентно да се окаже в ситуация да поиска съвет относно възникнал проблем
    Тук да поставяме въпроси, които нямат нужда от пускане на тема специално за тях, поради бързото им изчерпване.
     
  2. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
     
  3. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
    Начинът приложим в нашите условия е химичната оксидация.
    Има няколко препарата, но смятам, че съставът им е еднакъв.
    Колегата soundmax е описал процедурата, а я има написана и върху оаковката.
    Това са "НАТАЛИЯ 2" , Oxpho-Blue, Birchwood Casey Perma Blue. Вероятно има и още много.
    http://shop.oragie.com/product_info.php ... f91ad9975e
    http://www.bulit2000.com/?type=2&act=new
    http://shop.oragie.com/product_info.php ... f91ad9975e
    http://shop.gunman.biz/product_info.php ... ecmi0ht250
    http://galvanohimia.hit.bg/products.html
    Това е фирма в София http://galvanohimia.hit.bg/main.htm
    Тази в Панагюрище http://www.opticoel.com/galvanopractic.html
    В интернет пространството е пълно с информация по въпроса, стига човек да има желание и го интересуват промишлените методи.
    Ето още малко информация:
    ОКСИДИРАНЕ НА СТОМАНА - По принцип оксидирането на металите се извършва по химичен или електрохимичен начин. При последния детайлите се подлагат ня анодна обработка, като образуващите се метални съединения могат да се разтворят или да пасивират повърхността. Много често тази обработка се нарича анодиране.
    Оксидиране на стомана: При тази обработка на повърхността на стоманта се образува равномерно черно или виньочерно, със защитно-декоративни свойства покритие, което се състои главно от Fe3O4. Методът е намерил широко приложение в машиностроенето, приборостроенето, при производство на различни видове инструменти и изделия, употребявани в бита.

    Оксидното покритие може да се получи по три начина: чрез термична обработка на стоманени детайли при температури между 400 и 800оС, чрез химична обработка в алкални или кисели разтвори и електрохимична обработка.

    Най-голямо значение за практиката има оксидирането на стоманата по химичен път във водни разтвори на натриева основа и окислители. По отношение на процесите, водещи до образуването на оксидното покритие, е предложен следният механизъм.

    а. Разтваряне на желязото в основа с образуване на натриев хидроксохипоферат:

    б. Окисляване на натриевия хидроксохипоферат до натриев ортоферит, респ. метаферит:

    в.Взаимодействие на феритите до Fe3O4, който образува покритието:

    г. Хидролиза на натриевия ортоферит, респ. метаферит, до хидратиран фериоксид:

    д. Частично дехидратиране:

    Получените по последните две реакции продукти образуват червена утайка по дъното на ваната.

    Електрохимично оксидиране се постига чрез анодна обработка на стоманените изделия в алкален или кисел електролит. Най-подходяща се оказала 40%-ната NaOH.


    Фосфатиране на металите: При него по повърхността на стоманата се образува покритие, състоящо се от малко разтворими фосфати на желязото, цинка и мангана.

    Характерно за фосфатните покрития е, че те са порести и за да придобият антикорозионни свойства, е необходимо допълнителното им обработване с пасивиращи разтвори, лакове, или различни масла. Те са устойчиви на нагряване до 500оС, а също и при ниски температури (до - 75оС). Фосфатните покрития имат малка твърдост и износоустойчивост. Те са неустойчиви в киселини и основи.

    Фосфатните покрития се използват при някои случаи за защита на стоманата от корозия, без да изпълняват ролята на декоративни покрития, а така също и като електроизолационен слой върху метални повърхности.

    На фосфатиране се подлагат черните метали и техните сплави, по-специално стоманата, но са разработени технологии за фосфатиране и на цветни метали и най-вече на цинк и алуминий. То се извършва по химичен и електрохимичен начин(с постоянен или променлив ток). Съществуват няколко метода за химично фосфатиране на черни метали: нормално, ускорено, студено и др.
    http://www.podeminvest.hit.bg/tech_oxid_bg.html
     
  4. Socom

    Socom Потребител

    Публикации:
    177
    от:
    Стара Загора
    Сега един по-конкретен въпрос за студената оксидация.
    При драскотини на пушката /малки/ не е много целесъобразно да се оксидира цялото оръжие или целия детайл с пораженията. Може би е по-добре да се използва препарат за студена оксидация, въпросът е кои от достъпните препарати - марка, производител са добри и няма да се получи петно на новото място.
    Втори въпрос:
    На някой от посочените препарати има надпис: blue
    Да разбирам ли че оксидацията е синя? Което ще рече че няма да е същата по цвят със старата.
     
  5. soundmax

    soundmax Редовен Потребител

    Публикации:
    3,176
    от:
    Казанлък - Пловдив
    Ами Ivodoc се сети за препарата "НАТАЛИЯ 2" препоръчвам ти го а относно петното божа работа а и от теб зависи дали ще се почисти както трябва. Относно оксидациите най лесно се свалят с разтвор от солна киселина дори и 1% рзатвор е достатъчен да я свали бързо затова трябва да се пази оксидацията от такива киселинни среди. за другите методи иначе трябва доста оборудване направо е добре да се открие галваничен цех ;) пък оксидирането е прицес при които се отделят доста неприятни химикали във въздуха които е хубаво да не се вдишват и да има добра аспирация за да ги поема, ако някои реши да си прави вана е хубаво и това да го проучи.
     
  6. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
    Имайте предвид, че отделяните газове и вещества са канцерогенни.
    Каквато и да е драскотината, каквото и да я правиш , тя пак ще си е драскотина и ще личи, въпреки че е оксидирана.
    По-добре е оръжието да се пази от драскотини, отколкото да се маскират такива.
    За да стане качествено, трябва да се свали старата оксидация, да се полира наново детайла, с което да се заличат драскотините, да се обезмасли детайла и да се оксидира на ново цялостно и във вана.
    Всичко останало е компромис.
     
  7. Socom

    Socom Потребител

    Публикации:
    177
    от:
    Стара Загора
    Това по-оксидиран значи ли по-черен. :) Защото както казах по-горе има и някакви "сини" оксидации. Сигурно не са небесно сини ;) - предполагам че е черно със синкав оттенък. Да не попадна на такава че Weihrauch-a ще стане шарен ;). Даже прочетох че отделни детайли на оръжието се оксидирали в черно а други в синьо. Ставало по-красиво. :)
    Аз такова нещо няма да правя.
    В моя случай драскотина е силно казано метала не е повреден - само оксидацията.
     
  8. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
    Аз не съм убеден, че ако мажеш повече, ще става по-хубава окцидацията или по-черна.
    Определено разлика в цветовете ще има. Тоест, между оригиналната оксидация и тая, която ще направиш.
    Това ще бъдат оксидации правени по различни технологии.
    Обикновено, детайлите след обезмасляване не трябва да се докосват с ръка. Там където ръчичката е пипнала, оксидацията не се захваща. Вероятно и в твоят случай е така.
     
  9. Socom

    Socom Потребител

    Публикации:
    177
    от:
    Стара Загора
    Не че ми харесва особенно мисля че си прав, аз също так мисля - няма начин при толкова фирми производители и толкова различни препарати да няма някаква разлика в цветовете. Още повече че в моя случай става дума за оксидация по РАЗЛИЧНА технология.
    Благодаря за мненията. Ще мисля още и ще решавам какво да правя, може де ми се наложи да свикна с драскотината или пък не дай боже да я надраскам толкова че да стане за оксидация цялата цев. :(
     
  10. Anonymous

    Anonymous Гост

    В случея по оксидиран значи по черен.Колкото повече слоя нанесеш, по плътна става оксидацията. Правих си едсперимент с една изшкуркана и полирана цев и препарат НАТАЛИЯ. Обезмаслих детала и го намазах. След това цевта хем е леко почерня, хем прозира метала отдолу. Направих си експиримент и я намокрих. Оказра се че ръждясва без кикакъв проблем. Качественната и наситена оксидация е само черна, а синъото, лилавото или кафявото за което говорите е оттенък, който се появява когато повърхността се гледа на на деректна слънчева светлина. Той си личи само ако метала е бил много добре полиран. Оксидирането е химичен процес на някакво окисление на метала. Не ми се вярва течната оксидация да се наслои върху заводската. Това не е боя. Би трябвало да реагира само върху драскотината.
     
  11. Socom

    Socom Потребител

    Публикации:
    177
    от:
    Стара Загора
    Като гледам на практическа проверка отива работата - май ще опитам пък ще видя как е. :) За резултатите във форума. :)
     
  12. Anonymous

    Anonymous Гост

    Ралфи, за цветовете не си съвсем прав.
    Качествената плътна заводска оксидация също може да има различни оттенъци. Те идват от различните технологични процеси, използвани от различните фирми.
    Някъде бях чел ревю на различни пушки, авторът посочваше лекия синкав оттенък на оксидацията при едни модели като признак на високо качество, а чисто черната или с леко червеникав, или кафеникав оттенък - за занижен производствен контрол и по-ниско качество.
     
  13. Loki

    Loki Потребител

    Публикации:
    1,109
    от:
    Sofia
    Колеги, забравете студената оксидация за масивни детайли като цеви, цилинри и др.- става само за частични поправки на драскотини и петна, за което е и направена! Независимо дали е "наталия" или вносна, тя се състои от агресивни фосфатни съединения и действа по един и същи начин, като оставя трайна гадна миризма, кято не изчезва дори при фиксация с някво масло :-X нестабилна е и не прави достатъчно плътно покритие. Най-достъпна е топлата оксидация с разтвор от натриева основа и натриев нитрит при около 135 градуса, пропорциите не си спомням- имаше го в руските форуми, като го намеря ще го постна, става супер- мат или гланц в зависимост от времето на обработка, изпробвано. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да се работи на камина или на открито!!! ПП: който иска все пак да пробва и студените, при мене не стана...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Гост

    Като писах за оттенъка на оскидацията изцяло визирах заводската оксидация. В домашни условия с наталията даже не успях да маскирам напълно металическия цвят под оксидацията. Колегата Loki ме заинтересува с тази смес. Ако може дай повече подробности и аз ще изпробвам. :bomb:
    ДА наистина температурите ще са най големия проблем. За това трябва апаратура.
     
  15. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
    Рецептата за черен цвят в г/л вода разтвор:
    450 NaOH ( натриева основа), 175 NaNO3( натриев нитрит), темп.135 градуса, 90 мин.

    Предварително трябва да се почисти от ръжда, шлайфа и полира детайла.
    Следва обезмасляване и декапиране.
    Не пипаш метала с ръце, а с чисти ръкавици.
    След почернянето трябва да се обработи в 150г/л калиев бихромат, темп. 60 за 15 мин.
    Изплаква се хубаво в гореща вода, подсушава се и се маже с неутрално или леко алкално масло, напр. балистол.
    Внимание !!! K2Cr2O7 e отровна. Резултатите може и да са плачевни и ако не знаеш какво правиш, не се захващай.
    За обезмаслители може да се ползват: ацетон, етер, петролев етер, тетрахлорметан, концентрирана сярна киселина, силните основи, лигроин, хексан, толуол, ксилол.
    Има и вариант за анодно оксидиране.
    Използва се по-разреден разтвор.
    Около 300 гр/лт основа и 50гр/лт нитрит. Температурата е около 80-90 градуса, а времето 15 мин.
    Голямо значение оказва и марката на стоманата.
    В зависимост от въглеродното съдържание и включените легиращи елементи, може да се наложи корекция на състава на електролита и режима на оксидиране.
    Само, че както обичат да казват " не правете това в къщи".
    Ползвайте си готовите оксидации , а за по-сериозни интервенции се обърнрте към фирми и специалисти, които се занимават с тая работа.
    Аз имах голямото желание да правя черна анодация на алуминий. Накупих сума ти химилали, вани. Направих захранващия блок, мощния изправител и част от управлението и зарязах всичко. Не мога да се справя с температурата. Трябва да правя и криогенна инсталация във ваната, защото температурата на електролита не трябва да превишава -10 градуса.
    Така, че на желаещите да се занимават с тая работа , пожелавам успех.
     
  16. soundmax

    soundmax Редовен Потребител

    Публикации:
    3,176
    от:
    Казанлък - Пловдив
    Ivodoc е прав и аз го бях казал най добре се обърнете към някоя фирма работата не е забвна, аз съм работил преди 3-4 години -6 месеца в галваничен цех и ви гарантирам че хич не е лесна работа покритието на металите имах удоволствието да работя с някои хора дето са с 20 и нагоре години стаж и въпреки всичките си умения и знания с оксидация не им се занимаваше и не правихме в цеха защото е много "полезно" за здравето, не че като работихме с 98% солна и сярана киселина е полезно , че и азотна която се употребиява главно за пасивиращи вани....а с наталия 2 не знам как я използвате но аз лично съм управял (драскотини) покрития с нея и се е получавало добре и без да прозира което показва че се е получило добре и покритието и няма да корозира, обезмасляването му е мамата.
     
  17. Socom

    Socom Потребител

    Публикации:
    177
    от:
    Стара Загора
    :) Благодаря на всички за мненията. Топлата оксидация никак не е проста работа искат се оборудване, качествени материали, знания и опит. Иначе резултатът е със съмнително качество. Аз лично ще опитам с някой препарат който ми изглежда качествен но за студена оксидация. :)
     
  18. ininia

    ininia Потребител ФТКС

    Публикации:
    974
    от:
    София
    Моята най-стара пушка е Диана 22. имаше малко дефекти по цефта и цилиндъра.Защистих ги с много фина щкурка,обезмаслих и няколко пъти минах с Наталия.Стана много добре.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Гост

    Въпроса ми е следния. По какви външни белези може да се различат различните надулници при Hatsan 125. Дали е пластмасов и е набит на шлици, или е метален с резба отвън облечен само с пластмаса. Модела на Хатсана е SAS - 6,3 мм / 25 кал. Благодаря предварително за компетентните отговори.
     
  20. ivodoc

    ivodoc Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    4,732
    от:
    Русе
    Не знам как да ти го обясня.
    Пластмасовия е на шлици.
    Обикновено пластмасовите са по-тънки. Тоест с по-малък външен диаметър.
    Алуминиевите са по-дебели и е облечен с пластмаса алуминий. Та са на резба.
    Няма как да разбера какъв е твоят, но мисля, че е на шлиси, понеже отдавна не слагат вече алуминиеви.
    Твоята пушка е от моделите SAS, които са от скоро на пазара и затова вероятно е пластмаса.
     

Сподели Тази Страница

Софтуер за Интернет Доставчици и Кабелни Оператори | Мартеници Галена