Каква въздушна пушка да избера - написване на статия

cdman

Администратор
Статията вече е написана и се намира тук: http://forum.airguns.bg/http://forum.ai ... ic.php?t=4

тук надолу е оригиналния вариант от дидарай , променил съм картинките като намерих няколко по добри , както и всички картинки се намират на нашият сървър - така няма да има опасност ако изчезнат от оригиналните сайтове да се загубят и тук.
 

didarai

Редовен Потребител
Избор на първа пушка
-----------------------------------------------------
Преглед на наличните към момента (8/2010) на пазара у нас пушки и описание на кратко на най-характерните им предимства и недостатъци.Написаното по долу може да се използва за първоначално запознаване и ориентиране в моделите и характеристиките им,след което да се изберат два или три и подробно да се запознае човек с всеки един от тях,за да направи правилния за себе си избор.
---------------------------------------------------
Човек и добре да живее си рано или късно си купува пушка.И като дойде този момент,естествено се пита и каква.Критериите за избор на такава са два.Първия и най-важен за нашата държава все още е цената.Вторият е целта за която ще се използва.Коментарите ми ще се ограничат до пружинните въздушни пушки тъй като само такива съм ползвал.Та,по първия критерий,условно мога да разделя въздушните пушки (ВП) на следните групи.
1)до 100 лв.
2)до 200лв
3)до и около 400лв
4)над 400 лв.
По втория:
5)за фън,кеф,густо и др. подобни,
6)за първоначално обучение,
7)за спортни цели,
8 )за други цели.
Тук ,за разлика от първата група е необходимо да обоснова разделението.
Под фън,разбирам стрелба без някакви претенции за особена точност,по кутийки от бира,балони,шишета и др. включително мишени,от хора срелящи рядко.Във шеста група поставям основно млади хора, с желание да се развиват в този спорт и да се занимават по-сериозно (от сватбарската стрелба),но напълно не запознати до сега с него.Седмата група са хора спортували стрелба в миналото или спортуващи сериозно към момента.Осмата група са тъй наречените "ловци".
И сега по-групи за моделите налични към момента на пазара.
По цена:
1)до 100 лв.
Това основно са китайските модели В1,В2,В3,В4,QB18,QB57,BAM B31 и др.
1278440191_vbve6457_2008112016204363676.jpg

1278440186_edbo2241_2008112016193236647.jpg

Тези пушки са с ниско качество,но и много ниска цена и трябва да се каже ,че ако се попадне на успешна бройка, освен за 5-та, до някъде могат да се използват и за 6-та и до около 20 м. и дребни вредители за 8-ма група.Това основно важи за моделите В3,В4,QB57 и BAM31.При тях обаче могат(почти е сигурно) да се наложат известни подобрения за да се справят със задачите си,както и чести ремонти.Части се намират сравнително лесно(също така и се изработват) и разбира се не са скъпи.
2)от 100 до 200 лв.
Това е голяма група от турски и китайски пушки основно.За първите е характерно лошото качество на материалите(меко желязо),а за вторите,лошата механична обработка,но общо взето това са по-мощни и по-качествени пушки от първата група.Намесата(механична) за да се подобрят характеристиките им,както и последващите ремонти тук също са много чести.Цялата тази група(с изключение на мощните Хасан 125 и Метеор 1000 АР които не са подходящи за първи пушки поради мощността си и трудността в овладяването им),може успешно да се ползва за всяка от 5,6 и 8 група,а с известни условности и доработки(пълен тунинг ,на сполучлива бройка + газова пружина(ГП) и оптика) и за 7 група.
Тук влизат цялата гама "средни" хасани(турско производство) от 55 до 99 като добре е да се знае за тези модели,че са с еднакви пружинено-бутално групи,цеви и характеристики,а разликите са в прикладите,спусъците(при по-новите модели) и надулниците,както и някои екстри.Освен тях от турското производство до 200 лв може да се вземе и "големия" Хасан 125 ,който е много подходящ за 8-ма група,но трябва да се знае,че поради големия си откат,разбива лесно евтини оптики.Също така за целта на 8-ма група е добре която и да е пушка да е снабдена с газова пружина,за да може да се носи заредена иначе стандартната такава ,ако е повече от минута натоварена,започва да "омеква".Това разбира се случва на всяка пружина с течение на времето.Части за турските(Хасан) модели има почти винаги в наличност,евтини са,но за сметка на това често се налага подмяната им,а също и ремонтите.Може да се каже,че също покриват цената си като качество,но това са пушки за хора които разбират от техника(поне малко) и имат възможност при нужда да направят необходимия ремонт,който обикновено не е сложен и често се решава със средствата налични във всеки дом.
air_rifles_28.jpg

air_rifles_24.jpg

air_rifles_17.jpg

air_rifles_20.jpg

air_rifles_15.jpg

Друг избор от турските модели в този клас са пушките Торун и Крал,които са сходни по качество с Хасаните,но са копия на испанските Гамо.За тях обаче не се намират лесно оригинални части,но може да се пригодят или вземат от други модели(Гамо например).Пластмасовите приклади са по-солидни от хасанските,но(от този който аз видях,копие на CFX) мерните прибори бяха неустойчиви и покритието на затвора лесно пада.
Торун.
1281702614_beaa8498_tor.JPG

Крал
50118996_AI-001S.jpg

96321999_AI-002W.jpg

Особено удачни в този клас са китайските Бам 19 ,която е копие на Гамо 440(и съответно може да се ползват консумативи на Гамо) и Метеор 1000 АР Магнум,копие на Норика Марвик Голд.Проблем при Метеора може да бъде по-голямата му мощност(съответно откат)и както споменах,не би бил подходящ за първоначално обучение.Има проблеми и с намирането на резервни маншет и пружина(консумативи),но иначе е много добра пушка за цената си (160 лв).
Бам 19
1281702615_srzb7290_19.JPG

Метеор 1000 АР
ar_1000_1.jpg
[/quote]
В този клас най-разпространени у нас са Хасаните,но може би най-балансирания избор е БАМ 19.
3)от 200 до и около 400лв
Тук са: "големите' хасани,БАМ 30 и 40,цялата гама на испанските фирми Гамо,Норика и Комета,както най-слабите и евтини модели на германските Диана.
За турските пушки в този клас ,относно качеството и резервните части е в сила казаното до сега .Тук са моделите с ТН приклад на Хасан 125,както и тези с камо оцветяване.TH приклад е за предпочитане при 7-ма група.Хасан 135 който е близък по характеристика със 125,но е с дървен приклад и това избягва някои от проблемите свързани с пластмасовите приклади.Основния от тях е причинен от САС системата която при мощните Хасани често разбива гнезда от винтовете захващащи приклада за цилиндъра.Други специфични модели на фирмата са 100 и 150 ,както и разновидностите им.Хасан 100 като мощност е съизмерим със линията 55-99,а 150 със 125 и 135.На пръв поглед се създава впечатление ,че това са модели с неподвижна цев(което за предпочитане за група 7),но всъщност,не е така.Цялата цев се движи в кожух и лагерува на месингови втулки което е предпоставка за не толкова добра група каквато може да се очаква от модел с неподвижна цев на каквито визуално приличат.Като цяло тези модели са много мощни и по-подходящи за стрелци от 8-ма група,при това с опит в стрелбата с въздушно оръжие(ВО).Естествено стават и за 5-та група и пак с големи преработки и условности и за 7-ма.
125_th_camo.gif

105X_torpedo_mw.gif

mod_150_od.gif

Гамо моделите,се характеризират с много доброто си качество,но тук също могат да се срещнат проблеми като не съосно разпробита цев например, такива с компресията или други механични дефекти.Ако подобни проблеми обаче се срещат да кажем на 40% от пушките в 1-ва група,на 30 % във 2-ра,то тук са със сигурност под 1%.Въпреки това е добре да се внимава при покупка на нова и особено на втора ръка пушка.В листата на моделите на Гамо всички пушки с чупеща се цев с изключение на мощната 1250(и скъпа....780 лв) и слабите 610-640 са с еднаква пружинно-бутална група.Разликата е в прикладите и аксесоарите.610 е подходящ за група 5,6 и на близки разстояния за 8(за близки разстояния при пружинните ВП се приемат до 20м.,средни до 40 м. и над 40м. са големи).Моделът Хънтър 1250 има славата на най-мощната пружинна въздушна пушка и е най-подходящ за група 8.За група 5 е неоправдано скъп,а за другите(6 и 7) е особено неподходящ.Другите модели са подходящи за всяка една група освен 7-ма.За нея обаче удачен избор е CFX който е с фиксирана цев и е прословут с точността си. Има и един специфичен за ВО модел,Вайпър Експрес,който освен с обикновени чашки стреля и с патрончета с 25 малки съчми в него.Предполага се ,че би трябвало да е подходящ за 8-ма група.
610
image.jpg

Whisper
image.jpg

Hunter 440
image.jpg

Maxima
image.jpg

CFX
image.jpg

Viper Express
product_shadow_express.jpg


Моделите на Комета имат славата на по-качествени и безпроблемни от Гамо(които обаче са най-разпространени и с най-много модели).Тук листата е бедна.Модел 220 е подходяща за 5 и 6 група.Модел 300 и за 8-ма на близки разстояния,а като основен конкурент на Гамо моделите е модел 400 и разновидностите му,който може да се използва от всички групи(като цел на стрелбата).При него,може би е добре да се знае,че компакт моделите които имат заглушители,са по-скоро бутафория от колкото с реално приложение и единствения ефект от това е скъсената цев.Аз бих предпочел варианта с по-дългата.
220
cometa_mod_200_1.jpg

300
cometa_mod_300_1.jpg

400
cometa_mod_400_1.jpg

400 Compact Star
cometa_mod_400cs_1.jpg

С моделите на Норика не съм добре запознат,но от прочетеното за тях мога да кажа ,че се славят като такива с най-добро качество(и висока цена) от испанските фирми.За техните модели важи казаното до тук и за другите пушки.Слабите модели ( със скорост до 180 м/с в калибър 5,5 ) са подходящи за група 5 и 6 предимно и по-малко за 8-ма,а средните(180-250 м/с в 5,5 по данни на производителя) за всички цели,но по-мощните да се избягват за първа пушка от група 6.Тук може би е мястото да кажа ,че почти при всеки модел и производител скоростите които са дадени за пушките са мерени с леки чашки и разликата от така замерената,до реалната ,с най-разпространените 1 гр. чашки за калибър 5,5 мм. често е с 30-40 м/с. по-малко.За целта на 6-та група може да се вземе модела Титан.За 5-та и 8-ма ,Драгън и Сторм,а за 7-ма Дрийм Хънтър(с фиксирана цев)
Titan
301031.jpg

Storm
301115.jpg

Dream Hunter
301275.jpg

Двата модела на БАМ които са най-разпространени у нас в този ценови сегмент са 30 и 40.Първия е копие на Диана 48/52 ,а втория на TX 200 на Air Arms.Като конструкции са много добри,но като изпълнение има какво да се желае още.Това особено важи за модела 30 при който съм чел за проблеми с цевите и не твърде качествена като цяло партида в България.Предимство на модела е че могат да му се подменят маншета и пружината с диански.БАМ40 като цяло е по-качествено изпълнен.Недостатък при него е,че няма механичен мерник и поради това още при покупката му трябва да се предвидят средства и за оптика.Двата модела към момента се намират трудно нови,но са много подходящи за група 7 ,особено БАМ40.Естествено стават и за останалите 3 групи.
BAM30
bam_30_sm.jpg

BAM40
bam-40.gif

Моделите на Диана които влизат в тази ценова група са Пантер 21,240 и 280.За немските пушки спокойно може да се твърди,че няма какво да се "дооправя" и опити за подобни намеси обикновено имат обратен ефект.Немците са помислили и погрижили за всичко.Това разбира се е отразено и в цената.Дефекти(и ефекти) от какъвто и да е род са недопустими.Моделите 21, 240,280 са подходящи основно за група 5 и 6.280 на близки разстояния евентуално и за 8-ма.
21
diana-panther---21_959232324_list.jpg

240
diana-240-classic_553599728_list.jpg

280
diana-280_1712844743_list.jpg
[/quote]
4)над 400 лв
Тук влиза почти цялата гама на Диана и Вайраух.Както може и да се очаква,това са скъпи и качествени пушки,чиято цена(и име) задължава и гарантира липсата на всякакви недостатъци.
Лично аз досег с тези скъпи модели не съм имал и познанията ми за тях се градят само върху това което съм прочел .За това и няма да ги коментирам повече.Само ще спомена за "флагманите" на тези марки:Вайраух HW97,Диана 54 Air King и 56TH.Първият от които има славата на една от най-добрите ВП,а дианите освен,че са мощни имат и предимството на подвижно закрепените за приклада цев и цилиндър пред останалите модели и това се отразява благоприятно на точността им.
54 Air King
diana-54-airking_1873541631_list.jpg

56TH
diana-56-th-%28target-hunter%29_2038911983_list.jpg

HW97k Laminated
HW97K-Blue-Rifle.jpg

HW97 KT
HW97KT_k.jpg


До тук се опитах да обобщя най-разпространените модели у нас с техните предимства и недостатъци на кратко.Аз обаче не съм имал пряк достъп до много от тях и поднесената от мен информация до голяма степен се дължи на написаното от други и прочетено от мен.
При избора на пушка освен двата признака по които съм ги разделил разбира се има и още,като личните предпочитания към удобство и красив външен вид(но да не се влияе за това от публикуваните тук снимки).Там обаче всеки знае най-добре сам за себе си ,какво му е на сърце и ръце.Общо взето по написаното по-горе,като знае с колко пари разполага и като се причисли към някоя от групите по цел,човек бързо може да разбере към кои модели да насочи по нататъшното си и по-обстойно внимание.
Друг въпрос който "тормози" купувача при избора на нова пушка е какъв калибър да избере.Аз лично нямам преки наблюдения върху предимствата и недостатъци те им,но от прочетеното до тук от мен за тях,мога да кажа,че за кал. 4,5 мм основно се твърди ,че до средните дистанции при безветрие има с до 30 % по свита група от кал.5,5 мм. За дистанции над 40-те метра обаче за предпочитане е 5,5.Също така при една и съща пушка модела в 5,5 е с по-голяма мощност(енергия) в джаули,а мунициите в 4,5 като правило са по-евтини.В магазинната мрежа обаче,са разпространени предимно пушки в 5,5 мм (22 кал.) и по някога е невъзможно да се снабдиш с желания модел в 4,5 мм.Калибър(25) в 6,35 мм не е твърде подходящ за пружинните ВП.Твърде тежки са чашките.Аз бих си взел пушка в този калибър само ако е от "големите" Хасани или друг модел с магнум пневматика,но не и такъв на който производителя му дава скорости в този калибър под 200 м/с.За този калибър по принцип извън големите градове трудно се намират муниции и избора на различен тип такива също е много ограничен.Най добро снабдяване и разнообразие от към муниции има за 22 калибър(5,5 мм.).Може да се обобщи,че за целите на група 6 и 7 е по-подходяща пушка в 4,5 мм(кал.177) , кал. 25( 6,35 мм) е основно за целите на група 8 , а 22( 5,5 мм) в момента се явява като универсален и подходящ за всички групи.
Желая на всеки "новобранец" успех в избора,много десятки и приятни преживявания с избраното т него оръжие.
-------------------------------------
Надолу следва малко информация за напълно незапознатите.

1)Въздушното оръжие,макар и въздушно , е оръжие и към него трябва да се подхожда с вниманието като към бойно,за да се избегнат всякакви инциденти,които могат да превърнат един приятен излет в черен за цял живот.Най-добре,както за оръжието така и за безопасността е цевта винаги да сочи мишената,а зареждането да става непосредствено(няколко секунди) преди изстрел.Заредено ли е веднъж,задължително да се "разрежда" най-много минута след това,независимо от причините забавили изстрела и да не се оставя никога заредено,нито да се придвижва стрелеца с такова.Може да се спъне и произведе изстрел,дори да се самонарани.При зареждането също трябва да се внимава да не се изпусне цевта и да последва удар(най-често по главата) или премазване на пръстите.Безопасността преди всичко.
2).След като вече си е купил човек пушката,ако тя е в ценовия клас до 300 лв най-вероятно вътре в цилиндъра е пълна с консервационна смазка,а някои от по-евтините и със стружки.Това налага необходимостта,пушката да се разглоби и почисти преди първия изстрел,тъй като смазката дизелира(възпламенява се),натоварва конструкцията с напрежения за които не е проектирана и прогаря маншета,а стружката го уврежда както и цилиндъра.Това води след себе си ред други проблеми съсипващи оръжието.Преди да се заема с разглобяването обаче,собственикът и трябва добре да е запознат с конструкцията на пушката и опасностите при тази дейност.Ако не е убеден,че може да се справи сам,да потърси квалифицирана помощ.
3)Части и термини при пружинна въздушна пушка:
1281729562_syfh0211_techforceairrifle38gd-modelb3-30099991024x768.JPG

1-мушка
3-надулник(саунд модератор,заглушител)
4-цев
6-мерник
8-уплътнение на цевта
9-маншет на буталото
10-пружина
11-бутало
12-утежнител(увеличава масата на буталото)
13-водач на пружината
18-тапа на цилиндъра
23-щифт на тапата(задържа тапата и цялата пружинно-бутална група в цилиндъра)
27-цилиндър
32-заключващ зъб(заключва цевта за цилиндъра)
34-спусков механизъм (СМ)
31-тяга(изтиква буталото назад докато се зацепи за СМ)
36-приклад
38-задтилък.
41-лост на предпазителя
42-предпазител(в случая блокира само лоста на СМ)
47-спускова скоба.
---------------------------------------------------------------------
Ако някои собственик на даден модел за който съм писал забележи неточност от моя страна да пише на лично съобщение за да я коригирам.
 

prinz Eugen

Потребител
Чудех се,коя е най-подходящата тема за този пост(нека модераторите го преместят,или изтрият,ако преценят).Това са линкове,към двете части на едно много приятно филмче,където на достъпен език,без навлизане в детайли(което би объркало допълнително тепърва прохождащ в материята фен относно изборът му)се говори за основните типове пнематично оръжие,и принципите му на дейсвие(систематизирано се коментират преимствата и недостатъците на различните типове).Филмчето е на РУСКИ. П.С. Поздравления за didarai за положения труд-полезно и непретруфено четиво за размисъл ,ориентирано към чудещите се към какво да се насочат. http://www.youtube.com/watch?v=TJWHy2zDhHE&feature=related първа част http://www.youtube.com/watch?v=A6d5Z2NSr8s&feature=related втора част
 

cdman

Администратор
Много добра работа Didarai - ще се постарая тези дни да я кача на почетно място :)
 

didarai

Редовен Потребител
cdman написа:
Много добра работа Didarai - ще се постарая тези дни да я кача на почетно място :)
Благодаря за похвалите.Разбира се има още какво да се добави към написаното(но,не знам дали ще имам време),а и така кратко написано дори, ми отне два дена.Може и не всеки да е съгласен с някои от нещата, а може и аз да съм бил заблуден за някои други,но мисля ,че за напълно незапознат с ВО човек ,като за начална информация е добре.Ще се спестят някои от напълно елементарните въпроси(и отговори) и лесно може да се отговаря на подобни само с линк.Има и една много добра(и илюстрирана) статия и за стрелбата с ВО,която може да преведа(не се знае кога).Добре е да се знае ,че пушката не стреля сама и особено трудно е да уцелиш с мощна пружинна пушка(от ниско качество) на механичен мерник, за да няма разочаровани още в самото начало на сблъскването им с ПП.Аз например,въпреки познанията си за оръжията(бойни),направо се втрещих при първите ми "хубави" групи от 10 см на 15 м. с Метеора.Добре,че не се отказвам лесно,но не с всеки ще е така.

пп
Този пост може да се изтрие.Няма нужда в тази тема да се водят дискусии,при положение ,че има подобни.Май трябваше това на ЛС да го пратя. ???
 

luft9waffe

Редовен Потребител
много добро четиво-може би единственото полезно четиво за човек,който живее в БГ и има мерак да влезе в "спорта" :bravo: :bravo: :bravo:
(нека и този пост се изтрие и статията да си бъде на видно място)
 

didarai

Редовен Потребител
Благодарности на soundmax за помощта при отстраняването на някои неточности.Някои от термините в статията от гледна точка на по-запознатите може да не са съвсем точни.При писането и аз също се колебах дали така да ги напиша (както най-често ги срещнах) или да ги обясня по-подробно.Реших обаче ,че статията ще е полезна предимно за тепърва навлизащи в дебрите на ВО и трябва по простичко и не претоварващо за тях да бъде написана,като вниманието основно им се насочи към това в кои две групи(по цена и по цел),са те и от там между кои пушки да се колебаят.Другото вече си зависи от тях и от това до колко искат да четат преди да си направят покупката.
 

didarai

Редовен Потребител
В отговор на подобни постове:
Клипчето е полезно, може темата да се допълни и с други съвети за по-прецизна стрелба. Например как да става прицелването, имали тънкости при натискането на спусъка( да се натиска плавно или пък по-бързо), такива неща.

Подобна информация от напредналите би била полезна на начинаещите като мен които искат да подобрят стрелбата си :)
,ще напиша долните редове.Те ще са превод от английски придружени с анимирани демонстрации.За точност при превода не претендирам,тъй като съм го учил криво-ляво сам и моля за снизхождение по разбиращите го,както и за помощ при корекции на съществени неточности.Не смятам и че съм най-подходящия да пиша това и от гледна точка на опита ми в стрелбата(особено спортната),но долните редове ще са за по-незапознатите от мен.По-знаещите няма какво ново да научат от тях.
===============================================

И така ето и първото демо отнасящо се за последователността при стрелбата с пружинна въздушна пушка(ПВП) .То ще ви обясни защо е толкова важно да бъдете последователни(и постоянни) в прикладването и държането на ПВП ,ако искате да стреляте добре.
http://www.arld1.com/holdingspringers.html
За удобство на незнаещите английски език,ще ги посъветвам да си отворят линка в нов прозорец и да го сравняват с написаното надолу.
Клик върху цифрите от 1 до 7 отваря страниците които ще преведа по ред.Преди това да обясня картинката щото народа е нетърпелив и преди да чете ще почне да щрака по нея.
Зелената точка показва къде сочи цевта ако погледнете през нея,при прицелване с оптиката в центъра на мишената.Както се вижда,тя не сочи точно центъра и'.При изстрела,пушката от трите отката при ПВП(напред ,назад и усукване) започва да се движи и зелената точка също,като преминавайки през центъра на мишената в този момент чашката излита от цевта и попада в него.Ако кликнете на <FIRE>,ще видите как става това.Толкова по картинката и започвам превод на страниците.
1282981512_zwqq7006_454567777.JPG

(престани вече да щракаш по тази снимка,а отвори активния линк по-горе)
1)--------------------------------------------------------------------------------------------
Много хора не са запознати добре колко чувствителни са ПВП към постоянството на начина по който се държат(прикладват).Това особено се отнася за мощните от тях.Повечето от тях правят грешката да си купят най-мощната която могат да си позволят.Купуването на мощна ,скъпа,качествена пушка и оптика с които обаче не се стреля добре,води до обезкуражаването на много начинаещи стрелци.Някои от тях дори се отказват от спорта.Ако повечето начинаещи започват с по-слаба по мощност пушка(знам ,че за един мъж е труден избор),те бързо ще получат по добри постижения и удоволствие от покупката си.За да стане добър стрелец с ПВП (спрингър),човек трябва да е изключително постоянен.С добре тунингована(настроена) или с ниска мощност пушка постоянността е важна,но не толкова колкото това се отнася за много мощните ВП.
2)--------------------------------------------------------------------------------------------
Когато се възпроизведе изстрела,доста силната пружина,започва да изтиква доста тежкото бутало.И ако си спомняте,както Нютон е казал,на всяко действие има... и ....противодействие.Когато пружината тика напред буталото,тя тика и назад цялата пушка.Ако пушката стои при това на скейтборд ,тя просто заедно с него ще тръгне назад.Тъй като обикновено обаче тя е прикладвана на рамото на стрелеца,пушката ще започне да описва дъга с център на въртене въпросното рамо.Ако той се опитва да предотврати това стискайки я силно,попаденията му ще бъдат по-малко успешни(групата му от тях ще е по-разпръсната).Дори да успее да предотврати движението и',той няма да бъде способен да го прави всеки път с еднакъв успех.Ако я държи хлабаво(свободно),това на практика му осигурява най-добрия шанс за постоянство и повтаряемост в стрелбата.
Добавка от мен:На практика лявата ръка не трябва да стиска ложата.Просто трябва да служи за опора(с напълно отворена длан,свита в юмрук под ложата или кой както му е удобно,но не и да я стиска).С дясната леко се придържа и насочва,но без усилие(напрежение) и стискане отново.
3)--------------------------------------------------------------------------------------------
Както се помена и преди ,много от начинаещите,настояват да започнат с най-мощното оръжие което могат да си позволя да закупят.Трябва обаче да вземат в предвид следващото, което толкова по в сила ,колкото по мощна е пушката им. Ако на дадена дистанция при стрелбата,линията на цевта при леко стрелящите пушки се колебае в кръг с диаметър да кажем е 25 мм,то при силните,той може да е повече от два пъти по-голям.Това допълнително увеличено движение на пушката ,изисква от стрелеца още по-голяма последователност в еднаквостта на действията които изпълнява в процеса на стрелбата.
4)--------------------------------------------------------------------------------------------
До тук разгледахме движението на пушката в процеса на стрелбата по отношение на линията на прицелване.Освен това движение при изстрел се наблюдава и едно завъртане(усукване) на оръжието около оста му.То се дължи на факта,че при сгъване(зареждане) ,пружината се усуква и в последствие при разтягането и ,тя предава това движение и на пушката.Някой спрингъри(стрелци с ПВП) ,за да избегнат усукващия момент ,поставят аксиален лагер в единия край на пружината. На анимацията,при натискане на бутона <fire> реакцията от това усукване се вижда на погледната отзад пушка.
5)--------------------------------------------------------------------------------------------
При произвеждането на изстрела,в момента на излитане на чашката от цевта,пушката все още се клати напред(най-вероятно), назад и в страни.Когато поставите кръста на оптиката в центъра на мишената,не е задължително линията на цевта да съвпадне с него(вижда се на анимацията преди изстрела).Всъщност се прицелвате в точка ,в която след движението на цевта и излитането на чашката от нея, поражението ще бъде в центъра на мишената на определената дистанция.Повечето добри стрелци държат пушките си много леко(нежно).Може да се каже дори,че те почти нямат контакт с оръжието.В идеалния случай,при стрелба от ФТ(по името на спорта "Фийлд Таргет") поза показана на картинката, ложата е подпряна на коляно на стрелеца ,а той прилага точно толкова (слабо) усилие към пушката,колкото да му е достатъчно да я насочи и да дръпне спусъка.Този начин на държане позволява максимално постоянство(еднаквост) на движението на оръжието при стрелба.Желателно е това да се изпълнява изключвайки всяко излишно голямо напрежение и да се прави колкото се може по-"чисто".
6)--------------------------------------------------------------------------------------------
Както се вижда при прегледа на анимацията,точката на прицелване се променя в процеса на изстрела.Ако променяте начина по който се държи пушката,точката на попадение също ще се измести.Това е и причината двама различни стрелци да имат и различни точки на попаденията с една и съща пушка.Просто всеки от тях я държи по различен начин.Това кара пушката да се движи различно и да се сменя зоната на пораженията.Това се отнася основно за стрелци поддържащи оръжието с ръце.Ако се стреля от опора ,при която се изключва човешкия фактор в поддържането на пушката и тя се позиционира(в тази опора) еднакво всеки път от много и различни стрелци,те ще имат една и съща точка на попаденията.
7)-----------------------------------------------------------------------------------
Когато завършите изстрела,пушка спира движението си и ще забележите,че кръста на оптиката вече не е в центъра на мишената.Ако сте последователни в еднаквостта на действията си ,кръстът винаги ще спира в една и съща точка след всеки изстрел.Ако той спира на 3 часа на 10-ката на мишената това е много добре.Ако спира на 12 часа на следващия кръг,също е добър резултат.Колкото по-добър ставате в последователността на действията си,толкова по-често кръста ще завършва движението си в една и съща точка .Ако той след всеки изстрел спира на различна позиция(при стрелба по една и съща мишена и от една и съща поза),това означава,че всеки път вие правите нещо по различен начин.Тази малка разлика в усилието което прилагате върху приклада в процеса на стрелбата, е причината за изместването на точката на попадение.
END
-------------------------------------------------------------------------------------
Написаното горе разбира се не е всичко необходимо което трябва да се знае за добра стрелба но е една добра основа върху която да се развива начинаещият стрелец.
===============================================
Подобни преводи със сигурност ще са полезни на много хора,но са трудоемки особено за "преводачи" от моята класа.Ето линка на всички демота:
http://www.arld1.com/
Добре ще е ако и други колеги преведат по нещо по същия образец и накрая го сглобим в едно цяло и на едно място където само ще се чете и няма да се разводнява с коментари.
Няма да е зле, ако някой иска също да го направи,да започне от демотата с устройството на пушката и процеса на изстрела.Аз преведох първо това защото:първо трябва да се вземе също под внимание при избора на оръжие в началото и второ защото много хора не са запознати с елементарните изисквания при прицелването и често питат за което.
=======================================================================

Използване и регулиране на механичните мерни пробори

Активния линк:
http://www.arld1.com/ironsights1.html
И само картинката(червеният и синият правоъгълници са добавени от мен):
1277756757_bizq0988_333.JPG

Пояснение към демото:
Кликнете на плъзгача и го местете наляво и дясно.При това виждате как височината на мерника се променя и от там и наклона на пушката.Това пък от своя страна измества точката на попадение.Линията на прицелване остава непроменена и винаги в центъра на целта.Тази промяна в ъглите тук разбира се е умишлено завишена за прегледност.В действителност изместванията са минимални(от части от милиметъра....до 2-3 мм.)
За да отворите следващите страници на английски кликнете върху бутоните с цифри.
Превод на страниците:
1)-----------------------------------------------------------------------------------
В това демо ще видите ,как преместването на мерника оказва влияние на точката на попадение(ТП)
2)-----------------------------------------------------------------------------------
Различният начин на стрелба изисква различен начин на използване на механичния мерник(ММ).Погледнете на картинките в десният долен ъгъл.Горната показва начин на прицелване с ММ подходящ при постоянни по размер и отстояние от стрелеца мишени.Например при стрелба по стандартна мишена на 10 м.За този начин на стрелба просто поставяте черната точка( десятката) на мишената отгоре на мушката която е изравнена с мерника.Ако мерника е правилно настроен(по принципа на анимацията горе) ще уцелите центъра на мишената.
3)-----------------------------------------------------------------------------------
Картинката под нея,показва начин на прицелване с ММ по-подходящ за ловци или за стрелци по бирени кутийки (пликлинг).При него равната с мерника мушка се поставя в центъра на мишената.Естествено ако дистанцията е по-къса или по-дълга от тази на която е простреляна пушката ще трябва да се целите под или над центъра.
4)----------------------------------------------------------------------------------
както виждате и на двете картинки вдясно горният ръб на мушката(в жълто) е наравно с горният ръб на мерника(в черно).Така е и на горната картинка в ляво.За повечето стрелци това е начина на прицелване, който им позволява да са най-постоянни в действията си.
Има и известен брой такива,които предпочитат да виждат само малка част от горния ръб на мушката.Такова прицелване е показано на долната картинка в ляво.Препоръчва се да изпробвате и двата вида настройка на ММ за да разберете кой е по-подходящ за вас.
(добавено от мен):Този начин на прицелване с "ниска мушка" аз го практикувам за по далечни дистанции или по-малки по размер мишени.Той ще ви помогне в страничното насочване на пушката ,но ако нямате светещи точки,ще затрудни вертикалната корекция.На добавените от мен картинки се вижда как изглежда подобно прицелване по малка(далечна цел).В синият правоъгълник е мерника на Хасан 125 и как излежа "върху" него бирена кутийка на 35-40 м.Той е направен така ,че при равни точки,мушката(горния ръб) е ниска,а при равна мушка,точките са разположени на триъгълник и така улеснява прицелването и по двата начина.
5)-----------------------------------------------------------------------------------
При повечето пушки само мерника е регулируем.Както виждате от демото ,за да преместите ТП нагоре ,трябва да повдигнете мерника също нагоре.За да я смъкнете трябва и мерника да "върви" надолу.Същият принцип важи и за страничните(в ляво-дясно) корекции.
6)-----------------------------------------------------------------------------------
Има и няколко оръжия(диоптричният на М16 например) при които и мушката е регулируема.При тях мерника е калиблиран на различни разстояния.За да работи правилно мерника при това техническо изпълнение е необходима настройка и на мушката.Например ако на мерника едно то калибрираните разстояния е 300 м.,то за да бъде простреляна пушката на него,трябва да се избере мерник "300" ,а мушката да се нагласи така ,че ТП да бъде в центъра на мишената за тази дистанция.Този тип на корекции на ММ естествено е съобразен с боеприпаса за който е създадено оръжието.
 

didarai

Редовен Потребител
cdman написа:
Материалите са преместени в темата за избор на пушки в 1-вия пост - май там им е мястото :)
http://forum.airguns.bg/http://forum.ai ... ic.php?t=9
Както прецените :) .На толкова места се "разселих" с предната статия ... ,че ще обсебя форума.Да не казвам само като видя някоя грешка за редактиране какво следва :D .Целия линк който цитирах накрая на тази е пълен с ценна за начинаещите информация.Добре би било да преведем почти всичко и да е на едно място.
 

cdman

Администратор
Така е :) на много места го сложих , но и работата която си свършил е много добра. От личен опит знам че съвсем едно е да познаваш материята а много по трудно да напишеш под формата на статия да избереш снимки и после проверки редактиране изчистване. Отиват си няколко дни.

Още веднъж поздрави за свършената работа. :yahoo:
 

didarai

Редовен Потребител
Добавих към горният пост и превода за стрелбата с механичен мерник.Уточнявам го,за да не го преведе някой без да е забелязал ,че вече го има добавен.
 
Нагоре