Хубавите стругове, са запазените стругове. Ако е някой разбрицан дарак, кой го интересува какъв модел е?
Дали е С или СУ е въпрос на маркировка, в зависимост от височина на шпиндела, метричен или дюймов, дълга или къса версия.
Това е абревиатура за българските стругове. С= струг, У= универсален.
С 11 има много модели: С11; С11м; С11мб; С11мт; С11мтс. Вероятно има и още. Такова е положението и с десятката.
Всички са страхотни машини, стига да са запазени. Да няма шум в скоростната кутия, лагерите на шпиндела да не са за смяна, че са към 600 лева, пък и колко ще вземат за смяната, един Господ знае, а и откъде се намира кадърен монтьор, който да го е правил поне веднъж. Съединителят да е в ред и да не са износени паралелите. Да няма луфтове в супорта. Да има добър универсален патронник с комплект обратни челюсти, но с добър патронник може да се сдобие човек и по-късно, но пак ще се наложи да се раздели с немалка сума.
Най-стари са С11. С11М са следващият модел. "М" идва от метричен. С11МВ идват след това. Увеличена е височината на шпиндела над паралелите. Това позволява да се обработват детайли с по-големи диаметри. "В" идва от висок. С11МС пък е цолско изпълнение. Има и едни произвеждани в ЗММ Сливен, на които С означава Сливен. Като конструкция нямат нищо общо с тези от Машстрой, като качество-също.
Всичките тези машини са спрени от производство преди 1980г. След това в производство влиза С11МТ. "Т", като Троян. Принципно е леко подобрена версия на С11МВ. Сменена е посоката на въртене на шпиндела, когато се включва съединителя.
Стругът се оценява с измерване на декларираните норми на точност. От това вече зависи и цената му, а не от това, което е написано на сандъка му.
И тук един популярен цитат от Мечо Пух важи с пълна сила: Колкото повече, толкова повече.
Колкото един струг е по-масивен и тежък, толкова е по-добър и точен.
Всичко останало е бош лаф.
Ето снимка на едно СУ 321, на което съм работил в младите си години.
Страхотна машина. Чисто нова с консервационната смазка и работих две години на него. Аз я разконсервирах.
На снимката е вече един не добре поддържан струг и е далеч от това, което е бил в далечната си младост.
Снимка на моя руски 1М63М нямам, но изглежда по-добре от този от втората снимка, която взех от една обява за продажба. Няма го ножодържача обаче и посоченото тегло 4,4 тона не е вярно. В техническата документация от линка е видно, че теглото му е 5759 кг. Единствения струг, който съм виждал да има самоход на кръстатия супорт и да има възможност за едновременно движение на всички карети по едно и също време и електромагнитна спирачка на шпиндела. Управлението на супорта става с два пръста - без никакво усилие, с джойстик, който включва електромагнитни зацепващи муфи.
https://unimachines.bg/Универсален-струг-stankoimport-1m63m-1990-18608.html?fbclid=IwAR1LF2sZrkeevgCKpRVm2NiuCiT-BgyYtzfuF1PG8AeRcNsrM19egtyTvgs
https://oddagipermarket.ru/bg/nalog...B9vjBu-pT1F_ouvL3IzI8ahi20JxmL65W50UzFwHf46V8